به گزارش اکوایران؛ شرکت بهمن دیزل در سال جاری به واسطه فروش محصولات جدید خود و افزایش فروش دیگر محصولات این مجموعه در نرخ های بهتری به نسبت سال قبل توانسته است صورت های مالی شش ماهه خود را با رشد قابل توجه سودآوری خود منتشر کند. سهام شرکت بهمن دیزل در یک سال گذشته دو بار به علت مجمع و افزایش سرمایه بسته شده است که باعث ایجاد دو گپ قیمتی در نمودار قیمت خدیزل شده است. سهام شرکت بهمن دیزل در 12 ماهه اخیر دو افزایش سرمایه را تجربه کرده که در مرحله اول 700 درصد و در مرحله دوم 111 درصد به سرمایه این شرکت اضافه شده است. این شرکت در سال 1400 به نسبت سال 99 افزایش سود خالص 142 درصدی داشته که با وجود افت حاشیه سود ناخالص خدیزل اتفاق افتاده و این روند نزولی در سه ماهه سال جاری نیز ادامه داشته است. سهام خدیزل به نسبت سایر نماد های خودرو سازی از ارزش بازاری میانه ای برخوردار است و در بازار دوم فرابورس تهران معامله می شود.

عملکرد مالی شش ماهه شرکت بهمن دیزل

شرکت بهمن دیزل در شش ماهه سال جاری با افزایش 282 درصدی درآمد های عملیاتی خود توانسته است 2 هزار و 882 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این شرکت به دلیل افزایش 417 درصدی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شش ماهه به نسبت شش ماهه سال قبل با کاهش 16.7 درصدی حاشیه سود ناخالص خود مواجه است اما درآمد بالای کسب شده در این نیم سال باعث شده تا سود خالص بهمن دیزل رشد 160 درصدی داشته باشد و به هزار و 33 میلیارد تومان برسد در حالی که سود ناخالص شش ماهه ابتدایی سال قبل برای بهمن دیزل 397 میلیارد تومان بوده است.

IMG_20221115_185058_420

هزینه های عملیاتی، مالی و هزینه مالیات این شرکت به ترتیب 251 درصد، 115 درصد و 115 درصد افزایش یافته که با افزایش درآمد های بهمن دیزل متناسب است. در نهایت سود خالص شش ماهه امسال بهمن دیزل با افزایش 171 درصدی به نسبت 179 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه ابتدایی سال قبل به 484 میلیارد تومان رسیده در حالی که حاشیه سود خالص شش ماهه این شرکت 6.9 درصد کاهش یافته است. سودآوری فصلی بهمن دیزل در بهار و تابستان های اخیر نشان می دهد که این مجموعه با وجود کاهش حاشیه سود خالص فصلی خود توانسته است به واسطه افزایش زیاد درآمد ها، سود خالص فصلی خدیزل را فصل به فصل افزایش دهد. این روند در صورتی که ادامه پیدا کند، شرکت بهمن دیزل را با دو خطر جدی مواجه می کند. اولین خطر نداوم روند تا جایی است که حاشیه سود خالص بهمن دیزل منفی شود و بهعبارت دیگر بهای تمام شده این مجموعه از درآمد های عملیاتی پیشی بگیرد و بهمن دیزل را در زیان خالص فرو ببرد. دومین خطر احتمالی زمانی اتفاق می افتد که بهمن دیزل با کاهش درآمد ها مواجه شود که این اتفاق نیز مشابه خطر اول به زیان خالص منجر می شود. با تمام این تفاسیر بهمن دیزل همچان سودخالص خود را افزایش می دهد و باید منتظر بود تا در فصول بعد عملکرد مدیران این مجموعه را در خصوص کنترل بهای تمام شده درآمد های عملیاتی خدیزل مشاهده کرد.

IMG_20221115_185104_313

فروش ماهانه خدیزل نیز مشابه سایر خودروسازان در شهریور ماه رکورد زد و علاوه بر رشد نرخ فروش محصولات، بابت افزایش مقدار تولید و فروش نیز هست. مجموع فروش ماهانه خدیزل در سال جاری تا انتهای مهرماه نشان می دهد که این شرکت توانسته است 193 درصد فروش بیشتری را به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل به ثبت برساند. بهمن دیزل در هفت ماهه ابتدایی سال 1400 توانسته بود هزار و 228 میلیارد تومان فروش کند در صورتی که در سال جاری این میزان را به 3 هزار و 602 میلیارد تومان رسانده است. در مقایسه ماه به ماه نیز بیشترین میزان فروش را همانطور که گفتیم، در شهریور ماه داشته است اما بیشترین افزایش فروش ماهانه به نسبت ماه مشابه در سال قبل را اردیبهشت ماه با 716 درصد رشد به نسبت اردیبهشت سال گذشته به ثبت رسانده است. افزایش فروش ماهانه خدیزل قابل توجه است و حتی در ماه آینده به دلیل فروش پایین آبان سال قبل احتمال افزایش قابل توجه ای در فروش ماهانه آبان به نسبت آبان 1400 می رود اما خدیزل تا زمانی که نتواند راه کاری برای کنترل بهای تمام شده خود پیدا کند، روز به روز بیشتر به زیان دهی نزدیک می شود.

IMG_20221115_185059_874