به گزارش اکوایران، معاملات امروز بازار سهام با نوسان‌های متعددی همراه بود به طوری که بارها شاخص‌ها تغییر جهت دادند. گویی که نیروهای صعودی و نزولی در تقابلی نزدیک بودند. 

در نهایت شاخص 6 هزار و 937 واحد پائین‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 419 هزار و 157 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 80 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 401 هزار و 826 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 17 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 523 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 296 نماد رشد قیمت داشتند و 367 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم خروج پول حقیقی

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 312 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 940 درصدی داشته است. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) اختصاص داشت. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «شپنا»، «شخارک» و «شفن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «فغدیر» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «اتکای» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و تلیسه پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 86 نماد صف خرید داشتند و 28 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش 24 درصدی به 229 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 68 درصد افزایش یافت و 222 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 123 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از زاگرس، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و رنیک (شرکت جنرال مکانیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

ریزش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 603 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 639 میلیارد تومان بود که 66 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 879 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 204 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و ختوقا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 579 میلیون و 272 هزار و 71 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس