به گزارش اکوایران؛ در هفته سوم آبان ماه، پس از مدت ها افت شاخص های بازار بورس تهران، روند نزولی بازار به واسطه بسته حمایتی سازمان بورس و هر ضرب و زوری که بود بازگشت. افت شاخص کل در دو هفته ابتدایی آبان ماه آنچنان سنگین بود که دولت را واداشت تا فکری به حال بازار کند. در این دو هفته صندوق های حمایتی نیز از حمایت خود به شدت کاستند تا بتوانند در نقطه مدنظر، توان مورد نیاز برای بازگرداندن بازار را داشته باشند. در نهایت از ابتدای هفته قبل بازار بازگشت تا صنایعی که در خود شرکت ها، ماه ها سودآوری را تجربه می کردند بتوانند لحظاتی رشد قیمت را هم در سهام خود ببینند.

در میان صنایع بازار، بازدهی 20 صنعت بزرگ را در هفته سوم آبان ماه که هفته بازگشت شاخص های بازار سرمایه است را بررسی کرده ایم. در این میان 8 صنعت از این 20 صنعت بازدهی بیشتری به نسبت بازدهی 10.2 درصدی شاخص کل بازار داشتند. صنعت فرآورده های نفتی با 18.6 درصد افزایش تراز شاخص بیشترین بازدهی را در این میان داشته است و صنعت فنی مهندسی بورس تهران نیز با 18 درصد رشد تراز جایگاه دوم را به دست آورده است. رشد تراز 8.7 درصدی شاخص کل هم وزن در این هفته نشان می دهد که با وجود تمامیت رشد بازار، نماد های سنگین تر، افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده اند.

بازدهی صنایع 08.21روز شنبه هفته جاری صنایعی که در هفته قبل بیشتر رشد کرده بودند با افزایش تراز کمتری همراه بودند و از طرف دیگر صنایع محصولات غذایی، حمل و نقل و فلزات اساسی با رشد قیمت بیشتری همراه بودند به طوری که صنعت محصولات غذایی در این روز حدوداً سبز یک دست بود و ارزش معاملات این صنعت با 208 میلیارد و 410 میلیون تومان 24 درصد به نسبت روز چهارشنبه هفته قبل افزایش یافت. نماد های صنعت محصولات غذایی نیز در این روز با ورود پول حقیقی قابل توجهی همراه بودند و تعدادی از آن ها نیز صف خرید بودند.

غذایی

صنعت محصولات غذایی، حمل و نقل و صنعت فلزات اساسی در هفته گذشته به ترتیب 5.7 درصد، 15.2 درصد و 11.3 درصد رشد تراز شاخص داشتند. اکوایران در گزارش های اخیر خود به بررسی نماد های صنعت محصولات غذایی پرداخته بود و در تحلیل صورت های مالی شش ماهه شرکت های این صنعت احتمال بالای رشد قیمت نماد های غذایی در صورت بازگشت بازار عنوان شده بود. در لینک های زیر می توانید گزارش های تحلیلی این نماد ها را با جزئیات بخوانید:

تحلیل بنیادی نمادهای لبنی بورس تهران

تحلیل بنیادی سهام غصینو

تحلیل بنیادی سهام غویتا

تحلیل بنیادی سهام غمینو

تحلیل بنیادی سهام غکورش

با توجه به تراز شاخص کل، که بسیار پایین تر از تراز مورد انتظار فعالان بازار سرمایه است و قیمت دلار و سکه نیز در این مدت رشد قابل توجهی داشته، می توان انتظار داشت تا بازار چند هفته ای را با روند صعودی، هرچند با شیب کمتری به کار خود ادامه دهد. با این حال بورس تهران نشان داده است که همیشه می تواند عملکردی برخلاف پیش بینی ها داشته باشد و فعالان بازار سرمایه را غافلگیر کند.