به گزارش اکوایران؛ شرکت ایران خودرو دیزل که با نماد خاور در صنعت خودرو و قطعات بورس تهران شناخته می شود با گزارش عملکرد ماهانه خود در شهریور و مهرماه نظر اهالی بازار سرمایه را به خود جلب کرد. این شرکت در شهریور ماه نتها با فروش ماهانه خود توانسته است رکورد فروش ماهانه خود را بشکند، بلکه صورت های مالی شش ماهه منتشر شده از این مجموعه نیز حاکی از رشد قابل توجه سودآوری و افزایش حاشیه سود خاور دارد. محصولات اصلی شرکت ایران خودرو دیزل اتوبوس، ون، کامیون سنگین وقطعات است که رشد ایجاد شده در فروش شهریور ماه را می توان بر گرفته از افزایش تعداد فروش اتوبوس و ون توسط این شرکت دانست. تعداد ون و اتوبوس های فروش رفته توسط ایران خودرو دیزل در مجموع 5 ماه ابتدایی سال جاری به ترتیب 545 و 35 دستگاه می باشد در صورتی که طی شهریور ماه فقط 601 و 310 دستگاه ون و اتوبوس شرکت ایران خودرو دیزل به فروش رفته است. صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز برای این شرکت نوید بخش شروع خوب برای سال مالی جدید بود و سود ناخالص بهار امسال به نسبت بهار 1400 رشد 114 درصدی داشته و سود خالص فصل بهار امسال خاور به نسبت بهار 1400 رشد بیش از 12.7 برابری داشته است.

عملکرد مالی شش ماهه شرکت ایران خودرو دیزل

ایران خودرو دیزل در شش ماهه امسال توانسته است با رشد 243 درصدی به نسبت شش ماهه سال قبل 11 هزار و 416 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند. رشد 255 درصدی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شرکت نیز باعث شده تا حاشیه سود ناخالص خاور در شش ماهه امسال با کاهش 2.4 درصدی به 27.4 درصد رسیده است.

عملکرد مالی شش ماهه خاور08.20

سود ناخالص شش ماهه امسال این مجموعه 3 هزار و 128 میلیارد تومان بوده و به نسبت شش ماهه سال قبل بیش از 3 برابر افزایش یافته است. هزینه های عملیاتی ایران خودرو دیزل در شش ماهه امسال 118 درصد افزایش یافته و از طرف دیگر هزینه های مالی این مجموعه 15 درصد کاهش یافته است. در نهایت با افزایش 6.6 برابری هزینه مالیات شش ماهه امسال، سود خالص این شرکت با افزایش 727 درصدی به نسبت 278 میلیارد تومان درآمد شش ماهه سال گذشته به 2 هزار و 299 میلیارد تومان رسیده است. سودآوری شرکت ایران خودرو دیزل در بهار و تابستان سال های اخیر نشان می دهد که این مجموعه در سال 99 با زیان خالص همراه بوده و از سال 1400 به جریان سودآوری بازگشته است. ایران خودرو دیزل در بهار و تابستان امسال و سال قبل به وسیله افزایش تولید و فروش خود توانسته است فصل به فصل درآمد های عملیاتی خود را افزایش دهد و با افزایش حاشیه سود خالص خود، سودخالص بیشتری به دست آورد.

سودآوری خاور08.20

فروش ماهانه خاور از ابتدای سال جاری

فروش ماهانه شرکت ایران خودرو دیزل در سال جاری نشان می دهد که این مجموعه به واسطه هم راستا شدن رشد قیمت فروش با مقدار آن به درآمد های عملیاتی بالایی دست پیدا کرده است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال با نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان فروش توانسته است رشد 319 درصدی را به نسبت فروش 3 هزار و 577 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1400 داشته باشد. در مقایسه ماه به ماه نیز هنوز فروش شهریورماه با 4 هزار و 782 میلیارد تومان در اوج است اما بیشترین افزایش فروش ماهانه به نسبت ماه مشابه در سال قبل مربوط به مهر ماه با 1316 درصد افزایش فروش به ثبت رسیده است. با تمام این تفاسیر سهام خاور در سال جاری به وسیله درآمدزایی و سودآوری خود در بین نماد های صنعت خودرو شاخص شده است و تحلیل گران معتقدند که در صورتی که نیت خرید سهام در بین نماد های خودرویی دارید، بد نیست که نگاهی به وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل داشته باشید.

فروش ماهانه خاور08.20