به گزارش اکوایران؛ شرکت ملی صنایع مس ایران مشابه سایر نماد های صنعت فلزات اساسی سال جاری را با مشکلات فروش به سر می برد. نرخ فروش محصولات این شرکت نیز که عمدتا از کاتد تشکیل می شود در ماه های اخیر سیر نزولی داشته و مشکلات فروشی مشابه فولاد سازان برای فملی ایجاد کرده است. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که رشد سود خالص شرکت های بورسی در این چند ساله متأثر از روند تورمی اقتصاد کشور است. با این حال تأثیر تورم بر افزایش درآمدها امری بدیهی است اما کنترل هزینه ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا آن ها هم با اثر تورم افزایش می یابند. یکی از ریسک های امروز شرکت‌های فعال در ایران این است که هزینه های آن ها با تورم افزایش یابد و قیمت محصولات آن ها ثابت بماند که موجب زیان دهی شرکت می شود. مجتمع ملی صنایع مس ایران در سال گذشته 50 هزار و 474 میلیارد تومان سود خالص داشته که به نسبت سال 99، سود خالص این شرکت 93 درصد افزایش داشته است. اما صورت های شش ماهه سال جاری نشان از ضعف عملکرد این مجوعه در تابستان امسال دارد و نشان می دهد که این مجموعه به دلیل نرخ های پایین داخلی و صادراتی موفق به فروش محصولات خود مشابه روند سال قبل نشده است.

عملکرد مالی شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال قبل توانسته بود رشد خوبی را در سودخالص خود ایجاد کند. در سال جاری فروش فملی به نسبت سال قبل با رشد کمی همراه بوده و باعث شده تا این شرکت نتواند در شش ماهه امسال سود خالصی مشابه شش ماهه سال قبل داشته باشد.

فروش ماهانه فملی08.15

فملی در شش ماهه ابتدایی سال قبل فروش 40 هزار و 218 میلیارد تومانی داشت که در شش ماهه امسال با افزایش 12 درصدی به 45 هزار و 10 میلیارد تومان رسید اما رشد بهای تمام شده این درآمد بیشتر از خود آن بود و از 10 هزار و 505 میلیارد تومان به 16 هزار و 213 میلیارد تومان رسید و نشان داد که بهای تمام شده این محصولات 54 درصد رشد داشته است که با کاهش 11 درصدی حاشیه سود ناخالص، سود ناخالص این شرکت را با 4 درصد کاهش به 23 هزار و 513 میلیارد تومان رسانده است. فروش شرکت ملی صنایع مس ایران در سه ماه ابتدایی امسال به نسبت ماه های مشابه در سال قبل با افزایش خوبی همراه بود اما با شروع تیر ماه قیمت های فروش داخلی و صادراتی محصولات این شرکت نزولی شد و فروش ماهانه فملی را کاهش داد.

نرخ فروش فملی08.15

در نهایت این کاهش نرخ به افت فروش ماهانه منجر شد، به شکلی که در تیر و شهریور ماه کاهش فروش بیش از 21 درصدی به نسبت ماه مشابه در سال قبل تجربه شد. کاهش سود ناخالص شش ماهه فملی به واسطه افزایش 70 درصدی هزینه های عملیاتی و از طرفی کاهش 80 درصدی هزینه های مالی و افزایش سایر درآمد ها به سود خالص 22 هزار و 813 میلیارد تومانی رسید که 6 درصد از سود خالص 24 هزار . 279 میلیارد تومان شش ماهه ابتدایی سال 1400 کمتر است.

عملکرد مالی شش ماهه فملی08.15

سودآوری فصلی شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران در تابستان و بهار های طی شده از ابتدای سال 99 روند صعودی در درآمدزایی و سودآوری خود را حفظ کرده بود اما در تابستان امسال این روند شکسته شد. درآمد های عملیاتی فصلی فملی در بهار و تابستان های اخیر حتی در بهار امسال نیز با افزایش همراه بود اما در همین فصل حاشیه سود خالص فصلی این شرکت از 70 درصد تابستان سال قبل به 56 درصد کاهش یافت و سود خالص این مجموعه را نیز کاهش داد. در تابستان علاوه بر کاهش سودآوری، درآمد های عملیاتی این شرکت نیز با کاهش زیادی همراه بود و نشان داد که نرخ فروش حصولات مسی نیز شرایط بهتری به نسبت فولادی ها ندارد. با تمام این تفاسیر به نظر می رسد که فروش محصولات این مجموعه در بورس کالا کمک شایانی به شفافیت فروش این مجموعه ها کرده و باعث شده تا دست دلالان از این بازار ها اندکی کوتاه تر شود.

سودآوری فملی08.15

درهمین زمینه بیشتر بخوانید؛

سهم‌های دلاری و ریالی بورس

استقلال مس سونگون از فملی