به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار سهام با رشد شاخص‌ کل آغاز شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 8 هزار واحد صعود کرد. 

در نهایت شاخص 16 هزار و 351 واحد بالا‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 344 هزار و 676 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 5 هزار و 78 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 379 هزار و 862 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 127 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 835 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 539 نماد رشد قیمت داشتند و 137 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 80 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 20 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 118 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خاور (شرکت ایران خودرو دیزل) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 18 میلیارد تومان بود. پس از خاور، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فملی»، «کگل» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «غکورش»، «غدشت» و «تنوین» معدود قرمزهای بازار بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «بساما» و «تبرک» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و فملی و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای خودرویی بازار رشد کرد و گروه «خودرو و  ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار بود. 

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 101 نماد صف خرید داشتند و 35 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 13 درصدی به 277 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 2.5 درصد کاهش یافت و 76 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 224 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خگستر، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و کرمان (شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

ریزش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 556 میلیارد تومان کاهش یافت.  ارزش معاملات  اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 358 میلیارد تومان بود که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 862 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 126 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 690 میلیون و 837 هزار و 888 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خگستر و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس