به گزارش اکوایران؛ شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین که با نماد تاصیکو در بازار شناخته می شود در سه ماهه ابتدای سال مالی خود توانسته است سود خالص بالایی را به ثبت برساند. شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین در سال 1378 ، با سرمایه ثبتی 100 میلیون تومان، تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از هلدینگ های تخصصی در حوزه صنایع کاشی و سرامیک در قالب سهامی خاص تأسیس شد. در سال 1387 و با توجه به سند چشم انداز شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی ، جهت گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین و ورود به حوزه صنعت کانی های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت. صنایع معدنی در کنار پتروشیمی جز صنایع استراتژیک کشور محسوب می شود و به دلیل مزیت نسبی ایران و میزان ذخایر قابل توجه کشور ، این صنعت در دسته ی صنایع برتر و پیشرو در اقتصاد ملی می باشد. معدن و صنایع وابسته به آن حاشیه سود بسیار مناسبی نسبت به سایر صنایع دارد. ارزش بازاری نماد تاصیکو در بازار دوم بورس تهران بیش از 25 هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر این نماد به نسبت سایر نماد های این صنعت از شرایط بهتری برخوردار است.

عملکرد مالی تاصیکو در صورت های سه ماهه و سالیانه

شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین در 31 اردیبهشت ماه سال مالی خود را به انتها می رساند و از سمت دیگر سه ماهه ابتدایی برای سال مالی تاصیکو خرداد، تیر و مرداد ماه است. تاصیکو به دلیل فعالیت غیر مستقیم و سودآوری به وسیله سرمایه گذاری در صنایع با مشکلات و ریسک های صنایع مورد سرمایه گذاری به شکل مستقیمی مواجه نیست. برای مثال در حال حاضر شرکت های فولادی و استخراج کنندگان کانی های فلزی به دلیل کاهش نرخ فروششان و وجود مشکلات در بازاریابی محصولات در خارج از کشور با کاهش شدید سود خالص خود مواجه اند. تأثیر این واقعه در شرکت های سرمایه گذاری فعال در این صنایع به عقیده تحلیل گران پس از مدتی با شدت کمتر خود را نشان می دهد و حتی امکان دارد که تأثیر چشمگیری هم نداشته باشند.

IMG_20221105_180719_614

بسیاری از فعالان بازار سرمایه خرید سهام شرکت های سرمایه گذاری را مشابه خرید شاخص بازار و مخصوصاً شاخص صنعت می دانند و در حال حاضر که بازار با حمایت های سازمان بورس مثبت شده، اعتقاد دارند که بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری در نماد های سرمایه گذاری است. اما از طرفی سیگنال های منفی ماه های اخیر نیز احتمالا تأثیر خود را با تأخیر در نمادهای سرمایه گذاری نشان می دهند و احتمالاً این نمادها با یک جریان منفی سیگنالی نیز روبرو باشند. صورت های سه ماهه سال جاری تاصیکو نشان می دهد که این شرکت در سال جاری به وسیله افزایش قابل توجه درآمد سود سهام و سود فروش سرمایه گذاری ها با رشد بیش از 40 برابری سودخالص سه ماهه خود به نسبت سه ماه ابتدایی سال مالی قبل مواجه است. در سه ماهه ابتدایی سال مالی گذشته سود خالص تاصیکو 36 میلیارد تومان بود اما در سه ماهه ابتدایی سال مالی جاری این معیار به هزار و 505 میلیارد تومان رسیده که رشد بالایی را در سودآوری نشان می دهد.

IMG_20221105_180716_840

صورت های مالی سال قبل تاصیکو که به 31 اردیبهشت ماه منتهی می شد نیز با وجود رشد قیمت نماد های بازار در سال 99 و کاهش شدید سال قبل با رشد سودخالص همراه بود در صورتی که دیگرشرکت های سرمایه گذاری سال قبل را با کاهش سودآوری همراه بودند. سرمایه گذاری صدرتأمین در سال قبل 70 درصد رشد درآمد سود سهام داشت اما سود فروش سرمایه گذاری های این شرکت 87 درصد کاهش یافت و به 187 میلیارد تومان رسید. در نهایت سود خالص این شرما در سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت امسال به نسبت سال مالی قبل آن با رشد 25 درصدی به 4 هزار و 446 میلیارد تومان رسید که نشان از توانایی این شرکت در حفظ سودآوری خود دارد.