به گزارش اکوایران؛ شرکت پتروشیمی شیراز در روزهای اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرده است. این پتروشیمی بعنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1342 به منظور تولید کودهای شیمیایی آغاز به فعالیت نمود. اولین طرح توسعه شرکت با بهره برداری در سال 1352 به مرحله اجرا در آمد و سپس در سال 1355 با احداث واحدهای STPP و DAP روند توسعه ادامه یافت. یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شرکت در سال 1364 به مرحله ی بهره برداری رسید. در این طرح واحدهای جدید تولید آمونیاک ، اوره ، اسید نیتریک ، و نیترات آمونیوم با ظرفیتی معادل 10 برابر واحدهای قدیم به همراه واحدهای کلر آلکالی، متانول، پرکلرین و آرگون به ترتیب طی سالهای 1367 و 1369 و 1372و 1373 به بهره برداری رسیدند.

با ادامه روند توسعه و به دنبال خارج ساختن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در سال 1395 به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح سالانه 677 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 73 هزار تن اوره تولید می گردد که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و همچنین عرضه به بازارهای جهانی دارد. ارزش بازاری سهام شیراز در بورس تهران 35.5 هزار میلیارد تومان است و سهام این شرکت در تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران معامله می شود. پتروشیمی ها در سال جدید به دلیل وضع تحریم های جدید آمریکا در این صنعت و کاهش صادرات فرآورده های نفتی با مشکلات زیادی روبرو شدند اما با این حال دولت به دنبال احداث پتروشیمی های بیشتر در خوزستان است. قیمت سهام های پتروشیمی در سال جاری به شدت به تکانه های قیمت دلار واکنش نشان می داد و در جریان خبرهای روندساز دائماً با سیگنال های منفی مواجه می شدند.

عملکرد مالی شرکت پتروشیمی شیراز در شش ماهه امسال

شرکت پتروشیمی شیراز در شش ماهه امسال به واسطه رشد 121 درصدی درآمدهای عملیاتی و رشد 81 درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی توانسته است حاشیه سود ناخالص خود را از 56 درصد شش ماهه سال 1400 به 64 درصد در شش ماهه امسال افزایش دهد. سود ناخالص پتروشیمی شیراز در شش ماهه امسال با رشد 152 درصدی از 2 هزار و 944 میلیارد تومان شش ماهه سال 1400 به 7 هزار و 428 میلیارد تومان رسید. کنترل هزینه ها در این پتروشیمی قابل ملاحظه بوده است. هزینه های عملیاتی پتروشیمی شیراز تنها 37 درصد افزایش داشته است و باعث شده تا سود عملیاتی این پتروشیمی 184 درصد بالاتر از شش ماهه 1400 باشد.

عملکرد مالی شش ماهه شیراز08.10

هزینه های مالی و سایر هزیه های غیر عملیاتی این پتروشیمی به ترتیب 30 درصد و 3 درصد کاهش یافته است و تنها هزینه مالیات این مجموعه به دلیل افزایش سود از مبلغ 109 میلیارد تومان نیم سال ابتدایی 1400 به 674 میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری رسیده است. در نهایت سود خالص پتروشیمی شیراز که در شش ماهه سال گذشته هزار و 968 میلیارد تومان بوده است با رشد 207 درصدی به 6 هزار و 34 میلیارد تومان رسیده است. پس انتشار صورت های مالی شش ماهه پتروشیمی شیراز، این شرکت طی اطلاعیه ای در سامانه کدال مبنی بر شفاف سازی در خصوص افزایش سود خالص خود، دلیل این افزایش را رشد درآمدهای عملیاتی خود عنوان کرده و در ادامه توضیحات دلیل رشد درآمد های عملیاتی این پتروشیمی را افزایش نرخ های جهانی و عمدتاً کود اوره و رشد 5 درصدی در مقدار فروش خود دانسته است. 

روند صعودی سودآوری فصلی پتروشیمی شیراز

سودآوری فصلی پتروشیمی زاگرس نشان می دهد که درآمد های عملیاتی و سود خالص فصلی این شرکت در یک روند صعودی قرار دارد. سود خالص فصل بهار پتروشیمی زاگرس به نسبت بهار سال گذشته رشد 264 درصدی داشته است و سود خالص تابستان امسال نیز به نسبت تابستان قبل 178 درصد رشد یافته است. روند حاشیه سود خالص فصلی از تابستان سال 99 نزولی شده بود و از 56 درصد تا 23 درصد در پاییز سال گذشته کاهش یافت اما از زمستان سال قبل تغییرات نرخ های فروش کود اوره باعث شا تا این حاشیه سود ناخالص و خالص این پتروشیمی به دوران اوج خود بازگردد و برای این شرکت سود های خالص فصلی قابل توجهی را ایجاد کند.

سودآوری شیراز08.10

بیشتر بخوانید؛

تحلیل عملکرد شرکت پتروشیمی زاگرس

رشد قیمت 21 درصدی شاروم در 5 روز

شپدیس تأثیرگذار ترین نماد بر شاخص کل

تحلیل بنیادی سهام شبندر