به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه نهم آبان ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 15 هزار و 368 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 269 هزار و 833 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 4 هزار و 574 واحدی در سطح 360 هزار و 816 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 183 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 333 واحد قرار گرفت. 

کاهش خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و دومین روز متوالی منفی شد و 50 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت 90 درصدی داشته است. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد ) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خصدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «غکورش»، «غدشت» و «وآذر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بساما»، «توسن» و «فجهان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، وتعاون و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 142 هزار و 768 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 136 هزار و 557 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 1.3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 491 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های بازار سهام

در معاملات دوشنبه 138 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 500 درصدی به 180 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 63 درصد کاهش یافت و 126 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 20 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 137 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای دانا (شرکت بیمه دانا) و فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غکورش تعلق داشت که ارزش آن 13 میلیارد تومان بود. پس از غکورش، نمادهای وآذر، غدشت و غشهد صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس