به گزارش اکوایران بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS) که در روز پنجشنبه 26 اکتبر منتشر شد، سود شرکت‌های صنعتی در چین برای دوره 9 ماه ابتدایی امسال از ژانویه تا سپتامبر نسبت به دوره مشابه در سال 2021 کاهشی 2.3 درصدی داشت. این در حالی بود که در بازه زمانی هشت ماهه از ژانویه تا اوت سود فعالیت چین در چین نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهشی 2.1 درصدی را به ثبت رسانده بود. در حالی از میزان سود تولید در چین کاسته شد که بر میزان فعالیت تولیدی در این کشور برای ماه سپتامبر افزوده شده است.

اداره ملی آمار چین داده جداگانه‌ای از میزان سودآوری واحدهای صنعتی این کشور برای ماه اوت و سپتامبر گزارش نکرده است؛ اما در بیانه‌ای جداگانه اعلام کرد که کاهش سودآوری شرکت‌های صنعتی در چین برای ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل افت 6 درصدی داشته است.

انتشار داده‌ منفی از سودآوری تولیدکنندگان چینی برای 9 ماه ابتدایی امسال باعث شد تا بازار فلزات پایه با عقب‌نشینی قیمتی مواجه شود. این داده منفی نشان داد که صنایع چینی در فروش محصولات خود با دشواری‌ روبرو هستند.

تضعیف ارزش یوآن، هزینه تولید در چین را افزایش داد

افزایش بهای نفت و رشد هزینه‌های واردات، متاثر از تضعیف یوآن نیز بر چالش‌های تولیدکنندگان چینی ظرف ماه‌های اخیر افزوده است. این موضوع هزینه تولید را برای صنایع این کشور به‌خصوص برای تولیدکنندگانی که بخشی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کنند افزوده است و از این منظر زمینه کاهش سودآوری آن‌ها را فراهم کرده است. در شرایطی که بازار جهانی با رکود سنگینی مواجه است، تولیدکنندگان چینی فرصت چندانی برای انتقال افزایش هزینه به نرخ نهایی محصول ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا از میزان سودآوری آن‌ها کاسته شود.