به گزارش اکوایران، در روزی که از بسته حمایت از بازار سهام رونمایی شد، دو سوم نمادهای بازار سهام قرمزپوش شدند. صبح امروز بسته حمایت از بازار سهام ابلاغ شد. در مهمترین بند این بسته 10 بندی آمده که با خرید اوراق تبعی پورتفوی، سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر بیمه می‌شود. در دیگر بند مهم این ابلاغیه نیز خبر از تزریق 5 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار داده شده است. 

در ابتدای معاملات امروز روند شاخص کل بورس اندکی صعودی شد اما در نیمه دوم معاملات، همانند شاخص هم وزن، روند نزولی پیدا کرد. 

در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهار‌شنبه 3 هزار و 564 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 244 هزار و 632 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز 3 هزار و 216 واحد نسبت به روز چهار‌شنبه پائین آمد و در رقم 358 هزار و 143 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 69 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 140 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 165 نماد رشد قیمت داشتند و 499 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 25 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 75 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج سرمایه حقیقی

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیستمین روز متوالی منفی شد و 914 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 5 ماه اخیر است. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 107 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای وبملت (بانک ملت) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «شبندر»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «رمپنا»، «شبهرن» و «وبهمن» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «غصینو» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «شراز» و «فرابورس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و خودرو و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضای بازار سهام

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 84 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 9 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نمادوتعاون (شرکت بیمه تعاون) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خموتور، نمادهای ثغرب (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای مادیرا، غنوش، فمراد و ثفارس صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 817 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 8 هزار و 935 میلیارد تومان بود که 60 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 1.2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 831 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 328 میلیارد تومان بود. 

پس از فارس، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و بپاس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فولاد و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام فارس با تعداد 545 میلیون سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فملی تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس