به گزارش اکوایران؛ نماد شبریز از صنعت فرآورده های نفتی در سال جاری دو گپ قیمتی را به دلیل افزایش سرمایه و سود نقدی تجربه کرده است. سهام شرکت پالایش نفت تبریز در بازار سرمایه ارزش بازاری 42.3 هزار میلیارد تومانی دارد. این شرکت یکی از شرکت های شاخص در بین پالایشگاه های فعال در ایران است. صورت های مالی شش ماهه این شرکت که در 27 مهر ماه منتشر شد و با وجود حکایتی که از رشد درآمدزایی و سودآوری این مجموعه داشت نتوانست باعث مثبت شدن قیمت سهام این شرکت در بازار شود. نماد های صنعت فرآورده های نفتی مهر ماه را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند و در بین صنایع بازار، با بازدهی مثبت در کنار صنعت بیمه قرار گرفتند. نماد شبریز هم از رشد قیمت پالایشی ها عقب نماند و در مهر ماه رشد قیمت 2.4 درصدی را تجربه کرد.

عملکرد مالی شش ماهه پالایش نفت تبریز

 شرکت پالایش نفت تبریز در شش ماهه امسال رشد 89 درصدی را در درآمد های عملیاتی خود به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل داشت و درآمد های عملیاتی خود را به 55 هزار و 524 میلیارد تومان رساند. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شبریز در این شش ماهه با رشد کمتری به نسبت درآمد های عملیاتی مواجه بود و با افزایش 81 درصدی باعث شد تا سود ناخالص شش ماهه این شرکت 153 درصد افزایش داشته باشد. عملکرد این شرکت در کنترل و مدیریت هزینه های خود قابل توجه بوده و هزینه های عملیاتی این مجموعه تنها 21 درصد افزایش داشته است. در نهایت به دلیل افزایش هزینه های مالیاتی سود خالص شبریز از به نسبت سود عملیاتی کاهش هزار و 662 میلیارد تومانی داشت و به 5 هزار و 570 میلیارد تومان رسید که 135 درصد بیشتر از سود خالص 2 هزار و 368 میلیارد تومانی شش ماهه سال گذشته شد.

IMG_20221027_124007_555

روند سودآوری فصلی شبریز از ابتدای سال99

روند سود ناخالص شبریز مشابه دیگر پالایشی ها نشان از فصلی بودن فروش این شرکت دارد. سود ناخالص این شرکت در فصل تابستان کمترین میزان را در سال و در زمستان نیز بیشترین میزان را به نسبت سایر فصل ها تجربه می کند. سود خالص و ناخالص بهار امسال برای پالایشی ها زبان زد شد و تابستان امسال نیز شبریز با وجود کاهش سود به نسبت بهار ، افزایش قابل توجهی به نسبت تابستان سال گذشته داشته است. با وجود رشد سود در دو فصل ابتدایی سال جاری احتمال می رود تا سود پاییز امسال مشابه روند سال قبل از سود بهار بیشتر باشد و در زمستان دوباره به اوج خود برسد که در این صورت می توان رشد خوبی را برای قیمت سهام این شرکت در نظر گرفت. از طرفی نیز خبر هایی مبنی بر بحران انرژی در فصول سرد امسال به گوش می رسد که در صورت تحقق می تواند روند درآمدزایی پالایشی ها را مختل کند.

IMG_20221027_124005_362