به گزارش اکوایران، نمادهای صنعت فرآورده های نفتی در مهر ماه عملکرد بهتری به نسبت سایر صنایع بازار به دست آوردند. در انتهای مهر ماه نیز تعدادی از این سهم ها به مجمع عمومی رفتند. مجمع عمومی شرکت پالایش نفت بندر عباس نیز در انتهای مهر ماه بود و نماد این شرکت از تاریخ 27 مهر متوقف شده است. انتشار صورت های مالی شش ماهه نشان می دهد که رشد قیمت سهم های صنعت فرآورده های نفتی در مهر ماه بی دلیل نبوده و سودآوری این شرکت ها در نیمه سال جاری حکایت از روند قدرتمند سودآوری آن ها دارد.

عملکرد مالی شش ماهه پالایش نفت بندر عباس

شرکت پالایش نفت بندرعباس در صورت های مالی شش ماهه خود نشان داد که یک سر و گردن از شرکت های همگروه خود بالاتر رفته است. این مجموعه در شش ماهه ابتدای امسال با فروش نزدیک به 16.3 هزار میلیارد تومان از محصولات خود رشد فروش 89 درصدی را به نسبت فروش شش ماهه سال قبل داشته است. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شبندر به نسبت مدت مشابه در سال قبل 75 درصد رشد داشته که باعث افزایش 197 درصدی سود ناخالص در این مدت شده است. هزینه های عملیاتی کاهش 4 درصدی داشته و هزینه های مالی 86 درصد افزایش داشته است اما با این وجود به دلیل نسبت پایین این هزینه ها به سود ناخالص شبندر، بر روی سود خالص تأثیر شدیدی ندارد. در نهایت سود خالص پتروشیمی نفت بندرعباس در شش ماهه سال جاری به 23 هزار و 401 میلیارد تومان رسیده است که از 7 هزار و 939 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه 1400 نزدیک به 195 درصد بیشتر است.

عملکرد مالی شش ماهه شبندر08.02

روند سودآوری فصلی شبندر در دو سال و نیم گذشته

سودآوری هر شرکتی در دو زمینه اصلی، افزایش درآمد ها و کاهش هزینه ها، خلاصه می شود. شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال های اخیر موفقیت خود را در هر دو زمینه ثابت کرده است. این شرکت در بهار 99 با زیان ناخالص هزار و 365 میلیارد تومانی مواجه بوده است اما در زمستان همان سال توانست نزدیک به 6.5 هزار میلیارد تومان سود ناخالص به دست آورد. روند سودآوری شبندر به صورتی است که بهار و تابستان هر سال کاهش می یابد و در نیمه دوم سال افزایش دارد اما در بهار امسال سود خالص این شرکت نسبت به زمستان 1400 رشد 21 درصدی داشت و در تابستان نیز به نسبت بهار 6 درصد افزایش یافت. با توجه به فروش پیش بینی شده برای پاییز و زمستان این شرکت احتمال کاهش سود در نیمه دوم سال به نسبت شش ماهه سپری شده اندک می باشد. با تمام این تفاسیر پیش بینی می شود که در روز بازگشایی نماد شبندر بعد از مجمع عمومی ورود پول حقیقی به این نماد شدت گیرد.

سودآوری شبندر08.02

تحلیل تکنیکال شاخص فرآورده‌های نفتی / علت رشد تقاضای نمادهای پالایشی چیست؟