به گزارش اکوایران، صحبت‌های رئیس‌جمهور چین در نشست کنگره حزب کمونیست به قرمزپوشی بازار فلزات صنعتی ظرف هفته منتهی به روز جمعه 21 اکتبر منجر شد؛ این در حالی بود که پیش از آغاز این نشست بسیاری از تحلیلگران به نتایج مثبت آن در بازارهای کالایی امیدوار بودند. اما تغییر رویکرد شی‌جین پینگ از تمرکز بر اقتصاد بر تاکید بر امنیت باعث شد تا امیدها به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد از میان رود. شی جین‌پینگ در سخنرانی افتتاحیه این نشست، 89 بار از واژه‌های امنیت و مترادف آن استفاده کرد، این در حالی بود که تعداد استفاده از این کلمه در سال 2017 تنها 34 مورد بود؛ در عین حال استفاده از کله اصلاحات که معمولا برای توصیف سیاست بازار به کار می‌رود از 68 مرتبه در سخنرانی سال 2017 به 48 مورد در سخنرانی امسال کاهش داشت.

این موضوع با ایجاد واهمه از تشدید رکود اقتصادی در چین و دنیا به افت قیمت فلزات صنعتی در بازارهای جهانی ختم شد.

به این ترتیب ظرف یک هفته اخیر شاخص قیمت فلزات پایه در معاملات بورس لندن کاهش هفتگی 0.64 درصدی را به ثبت رساند و تا 3 هزار و 560 واحد عقب نشست.

شی در این سخنرانی از سیاست کرونا صفر چین تقدیر کرد و بدون اشاره به تبعات اقتصادی، این سیاست را موفق ارزیابی کرد و از ادامه آن خبر داد. این صحبت رئیس‌جمهور چین نیز بر واهمه فعالان بازارهای کالایی افزود و زمینه افت بیشتر قیمت کالاهای پایه را فراهم کرد.

با این وجود بلومبرگ در روزهای پایانی هفته خبری مبنی بر کاهش طول مدت قرنطینه مسافرانی که به چین سفر می‌کنند از 10 روز به 7 روز خبر داد؛ این خبر با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش پایبندی چین به سیاست کرونا صفر در آینده نه چندان دور باعث شد تا تحرکی جدید میان فعالان بازارهای مالی و کالایی آسیایی رقم بخورد. 

مس زیان هفتگی خود را جبران کرد

مس اولین فلزی بود که به خبر کاهش طول دوران قرنطینه در چین واکنش نشان داد و بهای این فلز تنها ظرف روز جمعه 21 اکتبر رشدی 1.8 درصدی در معاملات آتی کامکس به ثبت رساند و در نهایت با نرخ 3.5 دلار به ازای پوند به فروش رفت. طبق گزارش گروه مطالعات فلزی جهانی پیش‌بینی می‌شود، بازار جهانی مس طی سال‌جاری با 325‌هزار تن کمبود فلز مس مواجه شود. این برآورد کمبود عرضه نسبت به تقاضا نیز در رشد بهای فلز سرخ ظرف هفته اخیر موثر بود. این فلز در بازه هفتگی نیز رشد 1.85 درصدی و در بازه ماهانه  افزایشی 0.6 درصدی داشت؛ اما این فلز در روز جمعه ۲۱ اکتبر با نرخی حدود 22 درصد کمتر از قیمت فروش آن در سال قبل مورد معامله قرار گرفت.

احتیاط معامله‌گران آلومینیوم

آلومینیوم ظرف یک هفته اخیر  عقبگرد قیمتی 4.3 درصدی داشت و در معاملات آتی کامکس با نرخ 2 هزار و 206 دلار به ازای هر تن به فروش رفت؛ ظرف یک هفته اخیر آلومینیوم در محدوده‌ای نزدیک به کف کانال قیمتی 2 هزار و 200 دلار به ازای هر تن نوسان نرخ دارد؛ این سطح قیمتی حدود 50‌ درصد کمتر از رکورد قیمتی است که برای آن در ماه مارس به ثبت رسیده است. نگرانی در خصوص بروز رکود اقتصادی در دنیا و کندی تولید مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی بود.

هشدار در بازار کامودیتی‌ها به پایان نرسیده است

دولت چین رشد اقتصادی 5 درصدی را برای سال جار ی هدف‌گذاری کرده بود، هدفی که بی‌شک محقق نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که دیگر تحقق وعده‌های اقتصادی در این کشور فاقد اهمیت است. با توجه به سهم چین در اقتصاد جهانی، تولید و مصرف انواع کالاهای پایه و تجارت آن‌ها، کاهش توجه این کشور به حفظ رشد اقتصادی می‌تواند زنگ خطری جدی برای سقوط نرخ کامودیتی‌ها باشد.