به گزارش اکوایران فلزات پایه ظرف هفته منتهی به روز جمعه 14 اکتبر نوسان نرخ نسبتا محدودی را در بازارهای جهانی به ثبت رساندند؛ در این بازه زمانی یک هفته‌ای مس یک درصد گران شد، آلومینیوم رشد 0.3 درصدی داشت این در حالی بود که نیکل با افت 3 درصدی، سرب با کاهش 1.9 درصدی، روی با افت 1.7 درصدی و قلع با افت 0.3 درصدی در معاملات آتی بورس فلزات لندن مواجه شدند. به این ترتیب شاخص قیمت فلزات در بورس لندن نیز ظرف هفته منتهی به روز جمعه 14 اکتبر رشدی یک درصدی را به ثبت رساند، هرچند بازده آن در بازه زمانی یک ماهه کاهشی 1.6 درصدی داشت و ظرف یک سال اخیر نیز افتی 24 درصدی داشت.

 امید به تصویب محرک بیشتر اقتصادی در نشسست کنگره حزب کمونیست چین که در روز 16 اکتبر آغاز می‌شود، محرک رشد بهای آلومینیوم و مس در هفته اخیر بود. هفته گذشته بانک مرکزی چین با تاکید بر افزایش فعالیت‌های زیرساختی، توسعه ساخت مسکن و تحویل سریع‌تر پروژه‌های مسکن که پیش از این شروع شده‌اند، وعده حمایت قوی‌تر از اقتصاد چین را داد، اگرچه این خبر محرک بازار کالاهای صنعتی شد، اما از میان رفتن اعتماد عمومی به وعده‌های دولت چین اثرگذاری این خبر در بازار را محدود کرد.

در عین حال این هفته بازار فلزات پایه با سیگنال کاهشی، افت نرخ بیکاری در آمریکا نیز روبرو بود. در روز جمعه هفتم اکتبر وزارت کار آمریکا خبر از کاهش نرخ بیکاری در این کشور داد، این خبر با ایجاد ذهنیت افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه نوامبر سیگنال کاهشی قوی برای کامودیتی‌ها به ارمغان آورد.

تحریم روسیه، مس را گران می‌کند؟

قیمت فروش مس در معاملات آتی کامکس ظرف روز پایانی هفته اخیر به 3.4 دلار به ازای هر پوند رسید که این رقم 1.1 درصد بالاتر از بهای فروش آن در هفته قبل بود. با این وجود نرخ فروش آن از رکورد قیمتی ثبت شده برای آن در سال جاری که در نیمه ماه مارس به ثبت رسید حدود 30 درصد کمتر است. افزایش خطر بروز رکود اقتصادی، تشدید سیاست انقباضی مالی ازسوی بانک‌های مرکزی، اصرار چین بر احرای سیاست کرونا صفر و پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی چین به 3.2 درصد ظرف سال جاری از سوی صندوق بین‌المللی پول از مهم‌ترین دلایل تضعیف قیمتی مس در بازارهای جهانی ظرف ماه‌های اخیر است.

اگرچه مس در شرایط کنونی وضعیت مطلوبی ندارد و نزدیک به محدوده کف قیمت یک ساله به فروش می‌رود، اما با توجه به پیشبرد اهداف توسعه سبز در دنیا، احتمال جهش تقاضا برای فلز سرخ در میان و بلند مدت وجود دارد. به این ترتیب در این شرایط همچنان اغلب تحلیل‌ها از رشد بهای فلز سرخ در بلندمدت با حمایت برتری تقاضا نسبت به عرضه حکایت دارد.

در این شرایط احتمال تحریم مس روسیه از سوی برخی کشورهای اروپایی نیز مطرح شده است. تخمین‌ها از سهم 80 درصدی مس تولیدی در روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن حکایت دارد. عملیاتی کردن این تهدید پتانسیل رشد بهای فلز سرخ را در میان مدت دارد.

آلومینیوم در دوراهی افزایش یا کاهش نرخ

آلومینیوم نیز ظرف یک هفته اخیر رشد نرخی 0.3 درصدی در معاملات آتی کامکس داشت و در نهایت با نرخ 2 هزار و 306 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. سهمیه‌بندی برق صنایع در اروپا با نزدیک شدن به روزهای سرد سال و احتمال تحریم آلومینیوم تولید روسیه از سوی بورس فلزات لندن از جمله دلایل محرک بهای فلز نقره‌ای ظرف هفته اخیر بود. با این وجود چین تامین‌کننده اصلی آلومینیوم در بازار جهانی است و سهم روسیه در موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن کمتر از سهم چین در موجودی فلز سرخ است. بنابراین این تحریم اگرچه سیگنالی افزایشی برای بازار به همراه دارد، اما تاثیر آن می‌تواند محدود باشد.

در حالی که بازار آلومینیوم با سیگنال افزایشی ناشی از تهدید تحریم آلومینیوم روسیه و افزایش هزینه تولید مواجه است، پایبندی دولت چین به اجرای سیاست کرونا صفر و افزایش سختگیری با اتمام تعطیلات روز ملی چین توانسته است مانع رشد بهای این فلز شود.

چشم‌انتظار انتخاب رئیس جمهور

در مجموع ظرف هفته منتهی به نیمه اکتبر فلزات صنعتی نوسان نرخ محدودی را در بازارهای جهانی به ثبت رساند. بخشی از این نوسان نرخ محدود به برگزرای نشست کنگره حزب کمونیست چین مربوط بود. در روز جمعه 16 اکتبر این نشست برگزار شده و در آن رئیس‌جمهور بعدی این کشور انتخاب می‌شود. البته قریب به اتفاق تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که شی‌جین پینگ در مسند ریاست جمهوری چین باقی بماند، اما احتمال تجدید نظر در سیاست کرونایی این کشور با برگزاری این نشست و تصویب محرک‌های جدی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد وجود دارد. به هر ترتیب بسیاری از فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن نتیجه این نشست خریدهای خود را به تعویق بیندازند.