به گزارش اکوایران؛ بانک ملی در روز 27 شهریور ماه صورت های مالی یکساله منتهی به 29 اسفند 1400 خود را در سامانه کدال منتشر کرد. این انتشار به دلیل ناخوانا بودن به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و فعالان بازار نسبت به انتشار گزارشی که حتی یک عدد آن خوانا نیست اعتراض کردند. بانک ملی به دلیل مخفی کاری هایی که در سال های قبل در زمینه انتشار صورت های مالی خود انجام داده بود و این انتشار صورت های ناخوانا از دید فعالان بازار سرمایه متهم به پنهان کاری در صورت های مالی شد. در مهر ماه برای بار دوم این صورت های مالی منتشر شد تا سر و صدای اعتراض کنندگان کمی آرام گیرد. بانک ملی با این وجود که سهامی در بازار بورس تهران ندارد به وسیله شرکت ها و زیر مجموعه های مرتبط با خود در دید فعالان بازار جایگاه مهمی دارد و نماد های متعددی در بازار سرمایه تحت تأثیر انتشار صورت های مالی این مجموعه هستند.

عملکرد مالی بانک ملی در سال های اخیر

با توجه به صورت های مالی منتشر شده از بانک ملی در روز های اخیر و صورت مالی سال 99 و 98، بانک ملی سال های گذشته را با زیان خالص پشت سر گذاشته است. بانک ملی در سال 99 نسبت کفایت سرمایه منفی 11.29 درصدی داشته و در سال 1400 نیز این نسبت منفی 8.76 درصد بوده است. نسبت کفایت سر مایه منفی در یک بانک حکایت از بحران مالی دارد و باعث می شود تا سرمایه گذاران بانکی که کفایت سرمایه منفی دارد را محل امنی برای سرمایه گذاری نداند. در بخش درآمد ها، بانک ملی در سال جاری به یک موفقیت به نسبت سال های قبل خود دست پیدا کرده است. این موفقیت مثبت شدن خالص درآمد تسهیلات این بانک در سال 1400 است.  بانک ملی در خالص درآمد تسهیلات خود در سال 1400 به نسبت سال 99 رشد 187 درصدی داشته و در خالص درآمد کارمزد ها نیز رشد 26 درصدی داشته است. خالص سود مبادلات ارزی نیز به عنوان اصلی ترین منبع درآمد بانک ملی در سال های اخیر رشد 11 درصدی را در سال 1400 داشته و به 11 هزار و 488 میلیارد تومان رسیده است.

عملکرد مالی سالانه بانک ملی07.23

بانک ملی در بحث درآمد زایی خود نشان داد که روند مثبتی را به نسبت سال 99 و سال 98 طی کرده است اما هزینه های این بانک و رشدی که در آن ها دیده می شود باعث شده تا امسال نیز این بانک از زیان خالص رهایی نیابد و همچنان یک بانک زیان ده به شمار رود. اصلی ترین بخش هزینه های بانک ملی مشابه سایر بانک ها، هزینه های اداری این بانک است که در سال 1400 با رشد 18.2 درصدی به نسبت سال قبل آن به بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. با این وجود هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ملی در این سال کاهش 54 درصدی داشته که می توان آن را نقطه روشن این صورت مالی دانست. در نهایت سود و زیان خالص بانک ملی که همچنان زیان خالص به شمار می رود در سال گذشته 2 هزارو 676 میلیارد تومان بوده که به نسبت 6 هزار و 750 میلیارد تومان زیان سال 99 کاهش 60 درصدی را در این زیان دهی نشان می دهد. روند زیان سال های گذشته با توجه به 15 هزار و 475 میلیارد تومان زیان سال 98 نشان می دهد که در صورت تداوم این مسیر در سال های آتی می توانیم شاهد خروج بانک ملی از زیان خالص باشیم اما تا اینجای کار بانک ملی همچنان به عنوان یک بانک زیان ده شناخته می شود.

عملکرد مالی سالانه بانک ملیی07.23


بیشتر بخوانید؛ 

صف خرید نماد وسالت در روز قرمز بورس تهران/ بازدهی 966 درصدی در 6 ماه

خروج پول حقیقی از سهام ونوین با وجود تداوم افزایش درآمد ماهانه

تحلیل سهام وپاسار / افزایش 59 درصدی درآمد ماهانه بانک پاسارگاد

تحلیل بنیادی سهام بانک ملت / رشد 322 درصدی سود خالص و افزایش درآمد 50 درصدی وبملت در سال جاری