به گزارش اکوایران، بهای مواد غذایی در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف هفته منتهی به روز جمعه 14 اکتبر ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرد؛ در حالی که از نرخ گندم، لبنیات و قهوه کاسته شد، بر قیمت ذرت، جو و سویا افزوده شد. در عین حال همچنان نرخ فروش این محصولات غذایی به مراتب بالاتر از قیمت فروش آن در سال گذشته است.  

افزایش ذخایر آمریکا، گندم را ارزان کرد

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه 14 اکتبر در مسیر افت نرخ نوسان داشت. این در حالی بود که بهای این محصول در روز ابتدایی هفته یعنی دوشنبه 10 اکتبر به 9.4 لار به ازای هر بوشل نیز رسید که این رقم، بیشترین نرخ فروش آن ظرف 3 ماه اخیر بود. افزایش ذخایر داخلی گندم در ایالات متحده آمریکا و افت صادرات این کشور به کمترین میزان ظرف 50 سال اخیر، عامل اصلی این عقب‌نشینی قیمتی بود. سطح آب در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی کاهش داشته و این موضوع کند شدن روند صادرات را در پی داشته است.

اگرچه ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه 14 اکتبر 2.16 درصد از نرخ گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو کاسته شد، اما همچنان چالش جهانی این ماده غذایی به قوت وجود دارد و با نزدیک شدن به روزهای سرد سال در نیمکره شمالی بر نگرانی جهانی نسبت به بروز بحران غذایی افزوده می‌شود. اگرچه از نرخ گندم در بورس کالایی آمریکا ظرف  هفته منتهی به نیمه اکتبر کاسته شد، اما بازده آن در بازه یک ماهه مثبت ماند و در عین حال نرخ فروش این محصول نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 17.3 درصدی را به ثبت رسانده است.

خشکسالی، سبزیجات را گران کرد

رویترز به افزایش بهای محصولات کشاورزی در آمریکا با توجه به خشکسالی در این کشور اشاره دارد. کمبود باران و برف در مرکز کالیفرنیا و محدودیت در تامین آب از رودخانه کلرادو در جنوبی‌ترین بخش این ایالت، محصولات تابستانی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز را پژمرده کرده و برداشت سبزی‌های برگ‌دار را تهدید کرد. این خشکسالی زمینه رشد بهای سبزی و صیفی‌جات در این منطقه و البته دنیا را فراهم کرده است.

کالیفرنیا حدود 30 درصد از گوجه فرنگی فرآوری شده در جهان را تولید می‌کند، در ماه اوت، وزارت کشاورزی ایالات متحده پیش بینی خود را برای تولید گوجه‌فرنگی در این کشور ظرف سال 2022 به 10.5 میلیون تن کاهش داد که این رقم حدود 10 درصد کمتر از برآورد تولید 12.2 میلیون تنی در اوایل سال جاری میلادی بود.

صعود بهای سویا با پیش‌بینی افت تولید

پیش‌بینی کاهش برداشت سویا در سال جاری میلادی از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا زمینه رشد بهای این محصول در نیمه اکتبر را فراهم کرد. به این ترتیب در هفته منتهی به نیمه اکتبر هر بوشل سویا رشد نرخی 1.2 درصدی را به ثبت رساند و با نرخ 13.8 دلار به ازای هر بوشل معامله شد. با این وجود بازده این محصول در بازه یک ماهه منفی 4.7 درصد بود.

خشکسالی و وضعیت مامطلوب آب وهوایی در نیمکره شمالی ظرف سال جاری میلادی به کاهش بر داشت سویا در آمریکا منجر می‌شود.