خوارک مورد نیاز برای  شرکت های تولیدی اوره، گاز طبیعی است که یکی از شرکت‌های تأمین کننده این مواد شرکت پتروشیمی مبین تامین است. از دیگر مواردی که می‌توان برای تولید این محصول نام برد آب خنک کننده به همراه بخار و برق است که در صورت عدم وجود یکی از موارد فوق تولیدات شرکت های تولید کننده، متوقف خواهد شد .

نمادهای کرماشا، شیراز و خراسان از جمله تولید کنندگان این محصول هستند و نکته ای که برای این شرکت ها وجود دارد فروش اوره به صورت حمایتی به دولت است که طی این سال‌های با مشکلات عدیده ای روبه رو شده است. 

کرماشا با ارزش بازاری حدود 20 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته موفق به فروش 366 هزار تن اوره صارداتی شده است و در شش ماه نخست سال جاری نیز به مقدار فروش 158 هزار تنی دست یافته است . این شرکت از محل فروش این مقدار اوره توانسته است حدود 2 هزار 163 میلیارد تومان درامد کسب کند. 

نرخ فروش اوره برای کرماشا در سال جاری حوالی 13 میلیون 600 هزار تومان بوده است و این نرخ برای سال قبل در بخش صادراتی 10 میلیون 200 هزار تومان ثبت شده است. 

متانول

شیراز دیگر پتروشیمی که به تولید اوره دست می زند در سال 1400 موفق به فروش 828 هزار تن اوره در بازار های صادراتی شده است و در شش ماه نخست 1401 این میزان فروش به عدد 539 هزار تن رسیده است . میزان درامد کسب شده نیز برای شیراز در شش ماهه ابتدایی سال از محل فروش اوره مبلغ 7 هزار و 194 میلیارد تومانی است . نرخ این محصول در سال جاری در بخش صادراتی همچون نرخ فروش نماد کرماشا در محدوده 13 میلیون تومانی قرار گرفته است و این شرکت نرخ فروش شش ماه خود را 13 میلیون 300 هزار تومان اعلام کرده است. 

خراسان دیگر نمادی است که دست به تولید اوره می زند و در نیمه اول سال نیز این شرکت توانسته است از محل فروش 207 هزار تنی اوره خود مبلغ 2 هزار و 913 میلیارد تومان درامد کسب کند. نرخ فروش شش ماهه اعلام شده توسط شرکت خراسان رقم 14 میلیون تومان به ازای هر تن بوده است که این رقم برای 256 هزار تنی که در سال قبل به فروش رسانده است حوالی 9 میلیون 800 هزار تومان ذکر شده است.

همانطور که ذکر شد این شرکت ها فروش های حمایتی را نیز در دستور کار خود دارند . ازجمله این موارد می تواند به یاداشت توضیحی در خصوص گزارش فروش شهریور ماه شرکت پتروشیمی خراسان اشاره کرد که در مورد فروش و نرخ گذاری این محصول مطالبی را ارائه داده است. 

نماد خراسان در گزارش فروش شهریور ماه خود در سامانه کدال این طور نوشته است که پیرو اطلاعیه‌های شفاف سازی منتشره پیشین در سامانه کدال در خصوص نرخ فروش اوره داخلی، هیئت وزیران در تاریخ 18 مهر ماه 1398  نرخ فروش کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه‌های تعاونی روستایی را بر اساس نرخ‌های بورس کالا مصوب نموده است و بر اساس مصوبه مذکور قیمت فروش کود اوره درب کارخانه به شرکت‌های مذکور به ازای هر کیلوگرم مبلغ ۷۹۶۲.۵ ریال را ابلاغ نموده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس همین مصوبه فوق هیئت وزیران موظف است مابه التفاوت حداقل قیمت کشف شده در بورس کالا در شش ماهه گذشته با قیمت فروش شرکت‌های پتروشیمی به بخش کشاورزی را پس از حسابرسی یارانه‌ای در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید تا پس از تصویب و تخصیص اعتبار توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار شرکت‌های مذکور قرار گیرد. نحوه اجرا و آثار ناشی از مصوبه مذکور پس از هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

متانول

متانول