به گزارش اکوایران در سومین هفته از مهر ماه واحدهای احیا کشور برابر 83 هزار تن آهن‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی بالغ بر 200 هزار تن به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان شد و به این تریتب نرخ فروش این محصول رشدی 10.5 درصدی را به ثبت رساند. در حالی که نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی برابر 7 هزار و 300 تومان تعیین شده بود، رقابت برای کسب سهم از این محصول میانگین نرخ فروش آن را به 8 هزار و 70 تومان رساند. سیگنال مثبت ارزی و احتمال کاهش عرضه این مصحول با شروع فصل سرد سال دو متور محرک رشد بهای آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف هفته اخیر بود.

 گندله بدون مشتری ماند

ظرف سومین هفته از مهر ماه، بالغ بر 645 هزار تن گندله در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد که از این میزان تنها 20 هزار تن با قیمت پایه یعنی 2 هزار و 767 تومان به فروش رفت. بازار داخل با مازاد قابل توجهی در زمینه گندله مواجه است و این موضوع باعث می‌شود تا خبری از رقابت برای کسب سهم از این محصول در رینگ صنعتی بورس کالا وجود نداشته باشد. عدم توسعه متوازن زنجیره آهن و فولاد در کشور و قطعی برق واحدهای احیا و فولادسازی به دلیل کسری انرژی مهم‌ترین دلایل مازاد عرضه گندله در بازار داخل است. در این شرایط بالا بودن عوارض صادراتی مانع از صادرات این محصول با هدف رسیدن بازار به ثبات می‌شود.

یک بام و دو هوای کنسانتره

در سومین هفته از مهر ماه واحدهای فرآوری سنگ‌آهن در کشور بالغ بر 290 هزار تن کنسانتره در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر 245 هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت 115 هزار تن کنسانتره از این بازار به فروش رفت.

اگرچه حجم تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود، اما متقاضیان برای خرید محصول برخی واحدها تمایل بیشتری داشتند، به این ترتیب در حالی که نرخ پایه عرضه این محصول در بازه 2هزار و 680 تا 2 هزار و 171 تومان تعیین شده بود میانگین نرخ  فروش کنسانتره آهن به 2 هزار و 320 تومان رسید.