به گزارش اکوایران سازمان خواربار و کشاورزی  سازمان ملل متحد FAO روز جمعه هفتک اکتبر اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی این سازمان برای ماه سپتامبر به 136.3 واحد عقب نشست؛ این در حالی بود که این شاخص برای ماه اوت 137.9 واحد بود. این شاخص برآورد قیمتی از بیشترین مواد غذایی مورد مبادله در سطح جهان را ارزیابی می‌کند.

رکورد قیمتی شاخص مواد غذایی فائو در سال جاری به 159.7 واحد رسید که این رقم رکورد تاریخی این شاخص بود. در شرایط کنونی این شاخص از اوج آن در سال جاری میلادی کاهشی 17 درصدی گرفته است، اما همچنان 5.5 درصد بالاتر از میزان آن در سال قبل بود.

روغن پیشتاز افت نرخ

شاخص بهای روغن نباتی ظرف ماه سپتامبر سردمدار افت قیمتی بود؛ بهای روغن نباتی در این ماه افتی 6.6 درصدی داشت. افزایش عرضه این محصول و کاهش بهای نفت خام از مهم‌ترین دلایل افت بهای روغن نباتی ظرف ماه سپتامبر بود.

بهای شکر، لبنیات و گوشت نیز ظرف ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل کاهش داشت، اما میزان کاهش نرخ این محصولات کمتر از یک درصد بود، این کاهش قیمتی در تعدیل فشارهای تورمی موثر بود.

غلات گران شدند

درحالی که شاخص قیمتی مواد غذایی فائو برای ماه سپتامبر کاهش داشت، شاخص قیمت غلات فائو رشدی 1.5 درصدی را به ثبت رساند؛ گندم ظرف این ماه رشدی 2.2 درصدی داشت. نگرانی از کاهش عرضه غلات با توجه به خشکسالی از مهم‌ترین دلایل این افت نرخ بود. آرژانتین، ایالات متحده آمریکا و اروپا با احتمال کاهش تولید به دلیل خشکسالی روبرو هستند و اطمینانی نسبت به عرضه صادراتی غلات اوکراین وجود ندارد. مجموع این موارد از رشد بهای گندم ظرف یک ماه اخیر حمایت کرده است.

بهای برنج نیز ظرف ماه سپتامبر رشدی 2.2 درصدی داشت؛ بروز سیل در پاکستان به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی این محصول عمده‌ترین دلیل رشد بهای این محصول بود.

در عین حال فائو در گزارشی پیش‌بینی خود از تولید و عرضه غلات به بازارهای جهانی برای سال جاری میلادی را از 2 ملیارد و 774 میلیون تن به 2 میلیارد و 768 میلیون تن  کاهش داد. این ژیش‌بینی 1.7 درصد کمتر از برآورد قبلی این سازمان است.

فائو در گزارش خود به وضعیت نامساعد آب‌وهوایی اشاره داشته و معتقد است این وضعیت چشم‌انداز تولید غلات در دنیا را تیره و تار کرده است.