به گزارش اکوایران؛ شرکت سیمان هگمتانه در روز دوازدهم مهر ماه اطلاعیه اصلاحی صورت های مالی شش ماهه منتهی به 4/31 خود را منتشر کرد. اطلاعیه عملکرد شهریور ماه سهگمت نیز روز ششم مهر ماه در سامانه کدال منتشر شده بود که از تداوم روند افزایشی سهگمت در فروش ماهانه خود حکایت داشت. در سال جاری قیمت سیمان وکیلینکر داخلی و خارجی که از محصولات اصلی شرکت های سیمانی محسوب می شوند، رشد قابل توجهی داشته است. همان طور که در تحلیل بنیادی شرکت های سیمان درود و سیمان ساوه دیدیم، اصلی ترین منشأ رشد فروش ماهانه شرکت های سیمانی در ماه های اخیر همین رشد نرخ فروش سیمان و کلینکر بوده است. با این وجود قیمت سهام شرکت های سیمانی با توجه به شاخص صنعت سیمان در مرداد ماه و شهریور ماه امسال با کاهش همراه بوده است و فعالان بازار سرمایه معتقدند که این صنعت می تواند در آینده نزدیک رشد متناسبی را تجربه کند.

فروش ماهانه سهگمت در 18 ماه اخیر

فروش ماهانه شرکت سیمان هگمتانه نشان می دهد این شرکت توانایی بالایی در بازاریابی محصولات خود در خارج از کشور دارد. اکثر فروش داخلی سیمان هگمتانه را سیمان کیسه ای تشکیل می دهد و کیلینکر نیز محصول اصلی سهگمت برای صادرات است. شرکت سیمان هگمتانه در شش ماهه سال جاری 618 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت 290 میلیارد تومان فروش بهار و تابستان 1400 رشد 113 درصدی را تجربه کرده است. سهگمت در سال قبل 586 میلیارد تومان فروش داشت و متوسط فروش ماهانه سال گذشته 49 میلیارد تومان بود اما در سال جاری سیمان هگمتانه تا انتهای شهریور ماه توانسته است متوسط فروش ماهانه 103 میلیارد تومانی را به ثبت برساند.

فروش ماهانه سهگمت07.10

در بررسی ماه به ماه نیز شاهد هستیم فروش 5 ماه گذشته به نسبت ماه مشابه در سال قبل بیشتر بوده و تنها در فروردین ماه فروش کمتر از فروردین سال گذشته بوده است. بیشترین رشد فروش ماهانه به نسبت فروش ماه مشابه در سال قبل متعلق به خرداد ماه است که رشد 355 درصدی رابه ثبت رسانده است و کمترین نیز مربوط به فروردین با کاهش 12 درصدی است. فروش شهریور ماه سهگمت با وجود کاهش 33 درصدی به نسبت مرداد ماه، 46 درصد بیشتر از شهریور ماه سال قبل بود که نشان دهنده تداوم رشد فروش ماهانه این شرکت است.

نرخ فروش داخلی سهگمت07.10

نرخ فروش سیمان داخلی و کیلینکر صادراتی شرکت سیمان هگمتانه نشان می دهد که دلیل اصلی رشد فروش ماهانه این مجموعه افزایش نرخ فروش سیمان و کیلینکر است. خرداد، تیر و مرداد امسال که فروش بالایی برای سهگمت داشت، با رشد نرخ فروش محصولات همراه بود که منشأ اصلی این افزایش مبلغ فروش ماهانه بود. با وجود رشد نرخ فروش محصولات سهگمت، حجم فروش ماهانه سهگمت نیز رشد مناسبی داشته و در افزایش فروش ماهانه نقش داشته است. به همین دلیل در صورتی که نرخ فروش محصولات سیمان هگمتانه کاهش یابد که با احتمال کمی همراه است؛ این شرکت به وسیله رشد حجم فروش می تواند روند افزایش فروش ماهانه خود را حفظ کند.

نرخ فروش صادراتی سهگمت07.10

عملکرد مالی شرکت سیمان هگمتانه در نیمه سال مالی

شرکت سیمان هگمتانه یکی از شرکت های برتر در زمینه تولیدات سیمان به حساب می آید. سال مالی سهگمت منتهی به 31 دی ماه است و صورت مالی شش ماهه امسال این شرکت به 31 تیر ماه مهنتی می شود. سیمان هگمتانه توانسته است از ابتدای بهمن 1400 تا انتهای تیر ماه امسال 832 میلیارد تومان درآمد به دست آورد در صورتی که در مدت مشابه سال قبل درآمد این شرکت 423 میلیارد تومان بوده که 97 درصد کمتر است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی در این شش ماهه 348 میلیارد تومان بوده که به نسبت 199 میلیارد تومان نیم سال مالی قبل رشد 75 درصدی داشته است. سود خالص سهگمت در نیم سال مالی جاری 484 ملیارد تومان است و به نسبت 224 میلیارد تومان نیم سال اول سال مالی قبل، 260 میلیارد تومان افزایش داشته است. هزینه عملیاتی و هزینه مالیات در این مدت به نسبت مدت مشابه در سال قبل به ترتیب رشد 164 درصدی و 52 درصدی داشته که می توان آن را ضعف عملکرد در این صورت مالی دانست اما با توجه به کاهش 40 درصدی هزینه های مالی و رشد 131درصدی که در سود خالص این شرکت به ثبت رسیده است، می توان رشد هزینه عملیاتی و مالیات را منطقی دانست. سود خالص این مجموعه همانطور که گفته شد با 131 درصد رشد از 137 میلیارد تومان به 316 میلیارد تومان رسیده است.

عملکرد مالی شش ماهه سهگمت07.10