به گزارش اکوایران، نوسانات مثبت ارزی در بازار داخل به افزایش حجم فروش محصول در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته دوم مهر ماه منجر شد. این رونق ارزی درحالی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران رقم خورد که بازارهای جهانی متاثر از واهمه بروز رکود در اقتصاد جهانی و آغاز تعطیلات روز ملی چین در رکود به سر می‌برد. با این وجود سیگنال ارزی به مراتب تاثیر بیشتری بر بازار محصولات صنعتی در بازار فیزیکی بورس کالا بر جای گذاشت.

رونق به رینگ مقاطع فولادی رسید

در حالی که رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی در کشور باعث شده بود تا ظرف هفته‌های اخیر کمتر از 10 هزار تن شمش از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش برسد، این هفته بالغ بر 50 هزار تن میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا به فروش رفت. هجوم نقدینگی با هدف در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی در کشور و تبدیل به کالا مهم‌ترین دلیل روتق نسبی رینگ مقاطع طویل فولادی در روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه بود.

در روز دوازدهم مهر ماه نوردکاران بالغ بر 201 هزار تن میلگرد با قیمت پایه‌ای در بازه 14 هزار و 200 تومان تا 14 هزار و 670 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند که از این میزان برابر 50 هزار تن با میانگین نرخ 14 هزار و 430 تومان معامله شد. اگرچه افزایش ارزش دلار در بازار آزاد باعث شد تا تجار نسبت به خرید میلگرد اقدام کنند، اما در شرایط کنونی نیز تمایل برای خرید میلگرد با نرخ کمتر به مراتب بیشتر است.

 با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ صنعتی بورس کالا به 15 هزار و 780 تومان رسید؛ این در حالی است که در همین روز هر کیلوگرم میلگرد سایز 16 در انبار بازار تهران نرخی برابر 16 هزار و 300 تومان داشت که با توجه به هزینه حمل از انبار تولیدکننده به انبار تجار، این تفاوت نرخ منطقی است.

استقبال نوردکاران از شمش فولاد گران

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته دوم مهر و در روز دوشنبه یازدهم مهر ماه نسبت به هفته قبل افزایشی حدود 200 تومانی در کف و سقف قیمتی داشت. با وجود افزایش قیمت پایه فولاد، اما استقبال خوبی از شمش از سوی متقاضیان انجام شد. به این ترتیب برای 183 هزار تن شمش فولاد عرضه شده با قیمت پایه‌ای در بازه 12 هزار و 400 تومان تا 13 هزار و 250 تومان تقاضایی برابر 335 هزار تن در بازار به ثبت رسید که از این میزان در نهایت 145 هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 12 هزار و 940 تومان به فروش رفت. واهمه از صعود نرخ ارز در بازار داخل باعث شد تا 87 درصد عرضه‌های شمش فولاد با وجود رشد قیمت پایه مورد معامله قرار گیرد.

در حالی نرخ شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران افزیاش می‌یابد که همچنان بازار آهن و فولاد در دنیا در رکود به سر می‌برد و این رکود زمینه افت نرخ آن را فراهم کرده است.