به گزارش اکوایران این هفته شاخص قیمت فلزات غیرآهنی در بورس فلزات لندن رشدی 0.6 درصدی داشت و به 3556 واحد رسید؛ به شکل معمول بازارهای کالایی در روزهای پیش از آغاز تعطیلات روز ملی چین با افزایش تقاضا به منظور ذخیره‌سازی محصول در انبارها مواجه شده و این موضوع زمینه رشد نرخ آن‌ها را مهیا می‌کند. اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا با توجه به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و نااطمینانی نسبت به رشد اقتصادی چین با توجه به اصرار دولت این کشور بر اجرای سیاست کرونا صفر باعث شد تا بازار فلزات پایه حتی در روزهای پیش از شروع تعطیلات روز ملی چین نیز رونق چندانی را تجربه نکند. به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه 30 سپتامبر در معاملات آتی کامکس مس رشدی 2 درصدی، آلومینیوم افتی 0.5 درصدی، روی کاهشی یک درصدی و نیکل افتی 9.8 درصدی را به ثبت رساند.

بورس لندن روسال را تحریم می‌کند؟

آلومینیوم روز پایانی سپتامبر در معاملات آتی کامکس با نرخ 2155 دلار به ازای هر تن و در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری بورس فلزات لندن با نرخ 2180 دلار به ازای هر تن معامله شد؛ به این ترتیب فلز نقره‌ای در ماه سپتامبر افت نرخ 8.5 درصدی را در معاملات بورس کالایی آمریکا به ثبت رساند. اگرچه آلومینیوم ظرف هفته‌های اخیر افت نرخ محسوسی را تجربه کرده و در شرایط کنونی با نرخی حدود 40 درصد کمتر از اوج قیمتی خود در ماه مارس امسال معامله می‌شود، اما احتمال تحریم آلومینیوم تولیدی در روسیه از سوی بورس فلزات لندن می‌تواند این فلز را مجدد به مسیر رشد قیمت بازگرداند. البته واهمه از بروز رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای این فلز و صعود شاخص دلار آمریکا، بازگشت به اوج‌قیمتی همانند آنچه در ماه مارس امسال به وقوع پیوست را تقریبا دور از انتظار کرده است. روسیه سهمی 6 تا 7 درصدی در تولید آلومینیوم اولیه در دنیا را به خود اختصاص داده است، عمده تولید آلومینیوم در این کشور توسط شرکت دولتی روسال انجام می‌شود که این شرکت دومین شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید آلومینیوم اولیه است.   

فروش مس در کانال 7هزار دلاری

فلز سرخ ظرف یک هفته اخیر نوسان قیمت رفت و برگشتی را تجربه کرد، این فلز ظرف 2 روز ابتدایی هفته متاثر از داده‌های اقتصادی آمریکا و صعود شاخص دلار آمریکا به 114 واحد تا 3.2 دلار به ازای هر پوند در معاملات آتی بورس آمریکا عقب نشست و در معاملات نقدی بورس فلزات لندن نیز تا 7350 دلار به ازای هر تن افت قیمت داشت. اما این روند کاهش نرخ ظرف روزهای پایانی هفته ادامه‌دار نشد، کاهش شاخص دلار آمریکا به کانال 112 واحدی زمینه رشد بهای این فلز در بازارهای مالی-کالایی دنیا را فراهم کرد؛ اگرچه قرارگیری شاخص دلار آمریکا در کانال 112 واحدی رکورد آن ظرف 20 سال اخیر است، اما عقب‌نشینی 2 واحدی این شاخص در هفته جاری و وعده‌های مجدد دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد و تزریق نقدینگی برای حمایت از تولید ناخالص داخلی در این کشور باعث شد تا فلز سرخ فرصت اندکی رشد نرخ را در هفته جاری پیدا کند.

با این وجود موسسات معتبر بین‌المللی نسبت به کاهش رشد اقتصادی دنیا با توجه به اخذ سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو و سایر بانک‌های دنبال‌رو آن و همچنین کاهش رشد اقتصادی در چین با توجه به اصرار دولت این کشور برای اجرای سیاست کرونا صفر هشدار داده و بر این باورند که تحقق این پیش‌بینی‌های منفی ریسک عقبگرد قیمتی در بازارهای مالی و کالایی دنیا را با بروز رکود در تقاضا فراهم می‌کند.

سقوط نرخ 10 درصدی نیکل 

این هفته نیکل پیشتاز افت نرخ در بازار محصولات صنعتی بود؛ این فلز در معاملات آتی کامکس افت نرخی 9.8 درصدی را به ثبت رساند و تا 21 هزار دلار به ازای هر تن عقب نشست که این رقم با کف قیمتی ثبت شده برای این فلز در سال جاری میلادی که در نیمه ماه ژوئیه به ثبت رسید، فاصله چندانی ندارد. افزایش تولید و واهمه از کاهش تقاضا بر این فلز فشار وارد کرده و حامی افت نرخ آن است. بر اساس گزارش نورسنیکل روسیه، تولید جهانی نیکل اولیه در سال جاری میلادی احتمالا 19 درصد افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب کسری این فلز در سال 2021 به مازاد عرضه 40 هزار تنی منجر می‌شود.