به گزارش اکوایران، در شهریور ماه صنایع سبک بازار مورد حمایت حقیقی ها قرار گرفتند و در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران تنها 6 صنعت با رشد تراز شاخص همراه بودند و بیشترین بازدهی را صنعت زراعت با رشد تراز  6.8 درصدی به ثبت رساند. صنعت زراعت دارای نماد های متعددی است که 19 نماد آن در شهریور ماه معامله شده است. با وجود رشد تراز 6.8 درصدی شاخص صنعت زراعت 13 نماد از 19 نماد مورد بررسی، شهریور ماه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند و از این میان تنها 6 نماد بازدهی مثبت داشتند.

زمگسا و زپارس دو نماد صنعت زراعت هستند که در بازار بورس تهران معامله می شوند و بازدهی بیشتری از شاخص صنعت خود داشته اند. نماد زمگسا با رشد قیمت 42 درصدی در شهریور امسال بازدهی قابل توجهی را به ثبت رساند و دومین بازدهی را بعد از سهام گشان از صنعت هتل و رستوران در بین تمام سهام های بازار سرمایه داشت. زپارس نیز با رشد قیمتی 18 درصدی یکی از نماد های بورس تهران بود که بازدهی قابل توجهی را در شهریور ماه به ثبت رساند. نماد های جوین، آبین، زکشت و زکوثر نیز با بازدهی مثبت کمتر از تراز شاخص صنعت زراعت به نسبت سایر سهام های صنعت زراعت و در کل، شاخص بورس تهران عملکردی مناسب داشتند.

بازدهی نماد های صنعت زراعت07.03

در بین 13 نماد دیگر صنعت زراعت که شهریور ماه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند، چهار نماد زگلدشت، زدشت، زملارد و آینده افت قیمت بیش از 10 درصد را تجربه کردند و هر چهار نماد در فرابورس تهران معامله می شوند. نماد آینده با افت قیمت 28 درصدی و زملارد با کاهش 12 درصدی قیمت ماه بدی را برای سهامداران خود ساختند. با توجه به عملکرد شاخص صنعت زراعت در مرداد ماه توقع بر این بود که در اواسط شهریور ماه اصلاح سهام هایی که به دلیل ریالی بودن مرداد را با رشد تراز سپری کردند و سبک بودن صنعتشان باعث حمایت در دو هفته ابتدایی شهریور شده بود؛ دو هفته انتهایی ماه ششم سال را اصلاح روند کنند اما در این دو هفته نیز با وجود عدم رشد قابل توجه در تراز شاخص صنعت زارعت، اصلاحی در جواب روند قبلی شکل نگرفت. تحلیل گران همچنان معتقدند که با برگشت بازار به جریان معمول خود و کاهش هیجانات منفی این روز ها، روند ابتدایی بازار سرمایه رشد صنایع سنگین و اصلاح روند صنایع سبک است.