به گزارش اکوایران، شرکت ایران خودرو دیزل در گزارش عملکرد ماهانه شهریور خود نشان داد که فروش ماهانه این شرکت رشد قابل توجهی داشته است. این اطلاعیه که روز دوم شهریور ماه در سامانه کدال منتشر شد به شدت مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است و خبر سازی زیادی نیز به دنبال داشته است. محصولات اصلی شرکت ایران خودرو دیزل اتوبوس، ون، کامیون سنگین وقطعات است که رشد ایجاد شده در فروش شهریور ماه را می توان بر گرفته از افزایش تعداد فروش اتوبوس و ون توسط این شرکت دانست. تعداد ون و اتوبوس های فروش رفته توسط ایران خودرو دیزل در مجموع 5 ماه ابتدایی سال جاری به ترتیب 545 و 35 دستگاه می باشد در صورتی که طی شهریور ماه فقط 601 و 310 دستگاه ون و اتوبوس شرکت ایران خودرو دیزل به فروش رفته است. چندی پیش نیز اطلاعیه ای از خاور در سامانه کدال مبنی بر فروش 5000 دستگاه ون به وزارت کشور منتشر شد. نماد خاور در ماه های اخیر خبرساز بوده و در بعضی از روز ها با ورود پول قابل توجهی همراه بوده است. صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز برای این شرکت نوید بخش شروع خوب برای سال مالی جدید بود و سود خالص فصل بهار این مجموعه به نسبت بهار سال گذشته بیش از 12.7 برابر افزایش داشت. ارزش سهام خاور نیز در فصل بهار و تابستان 1401 رشد 93 درصدی را تجربه کرده و قیمت سهام این شرکت در حال حاضر در محدوده 237 تومانی قرار دارد.

فروش ماهانه نماد خاور از ابتدای سال 1400

نماد خاور در سال گذشته توانسته است 11 هزار و 102 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند و به طور متوسط ماهانه 925 میلیارد تومان فروش داشته است. در 6 ماه گذشته از سال جاری 11 هزار و412 میلیارد تومان فروش برای شرکت ایران خودرو دیزل به ثبت رسیده که بیش از کل فروش این شرکت در سال گذشته است و متوسط فروش ماهانه خاور برای این 6 ماه به هزار و 902 میلیارد تومان رسیده است. فروش فصل بهار و تابستان 1400 در کل 3 هزار و 324 میلیارد تومان بوده است و نشان از رشد 243 درصدی فروش شش ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال قبل دارد. نکته دیگری که در فروش شهریور ماه خاور قابل توجه است، افزایش 148 درصدی فروش شهریور به نسبت مرداد ماه بوده که می توان این رشد فروش را نشأت گرفته از قرار داد این شرکت با وزارت کشور در خصوص فروش 5000 ون دانست.

فروش ماهانه خاور07.03

در مقایسه ماه به ماه، فروش اردیبهشت سال جاری خاور با رشد 520 درصدی به نسبت اردیبهشت 1400 بیشترین رشد ماه به ماه را در سال جاری داشته است و کمترین رشد ماه به ماه نیز به افزایش 19 درصدی متعلق به خرداد است. شهریور ماه نیز فروش بالایی را برای خاور به همراه داشته و فروش این شرکت در اینماه به نسبت شهریور 1400 رشد 482 درصدی داشته است. این شرکت در ماه اخیر محصولات جدیدی مثل کشنده 5 H فوتون را رونمایی کرد و تست محصولاتی همچون کامیونت باری آترین پلاس را اطلاع رسانی کرد.

نرخ فروش ون خاور07.03

محصولات استراتژیک ایران خودرو دیزل ون و پیکاپ، قطعات و کامیون سنگین محسوب می شوند. نرخ فروش ون و پیکاپ و کامیون سنگین در ماه های گذشته نشان دهنده روند صعودی در نرخ فروش محصولات ایران خودرو دیزل است. قیمت فروش ون و پیکاپ در شهریور ماه امسال 42 درصد بالاتر از شهریور سال قبل است و نرخ فروش کامیون سنگین ایران خودرو دیزل در شهریور ماه امسال 33 درصد بالاتر از شهریور سال گذشته است. با وجود رشدی که در نرخ های فروش مشاهده می شود اما کاملا مشهود است که دلیل اصلی رشد فروش ماهانه این شرکت در ماه های اخیر به نسبت ماه مشابه در سال اخیر رشد مقدار فروش این شرکت است.

نرخ فروش کامیون خاور07.03

عملکرد مالی ایران خودرو دیزل در فصل بهار

صورت های مالی شرکت ایران خودرو دیزل در بهار امسال نشان دهنده رشد قابل ملاحظه این شرکت در توان سودآوری دارد. ایران خودرو دیزل در صورت های سود و زیانی خود نشان داد که سود ناخالص بهار امسال به نسبت بهار 1400 رشد 114 درصدی داشته است. با توجه به سود ناخالص خاور در سه ماهه ابتدای سال افزایش هزینه های عملیاتی تأثیر زیادی بر سودآوری مجموعه نداشته و سود عملیاتی سه ماهه این شرکت 176 درصد افزایش یافته است. هزینه های مالی بهار 1400نزدیک به 220 میلیارد تومان بوده که چیزی از سود عملیاتی 252 میلیارد تومانی این شرکت را برای سود خالص باقی نگذاشته است. در بهار امسال با وجود سود عملیاتی 695 میلیارد تومانی هزینه های مالی خاور کاهش 63 درصدی داشت و فقط 81 میلیارد تومان از سود خالص این شرکت را کم کرد و در نهایت باعث شد تا سود خالص فصل بهار امسال خاور به نسبت بهار 1400 رشد بیش از 12.7 درصدی داشته باشد.

عملکرد مالی خاور07.03