به گزارش اکوایران شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس لندن ظرف یک هفته اخیر کاهشی یک درصدی داشت و تا 3 هزار و 655 واحد در روز جمعه 23 سپتامبر عقب نشست. داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا و چین مهم‌ترین عوامل افت تقاضا و در ادامه کاهش نرخ در بازار فلزات پایه بود. تصمیم فدرال رزرو برای افزایش 75 واحدی نرخ بهره در روز چهارشنبه 21 سپتامبر باعث شد تا ریسک بروز رکود اقتصادی در دنیا قوت بگیرد؛ در عین حال شاخص دلار آمریکا پس از اعلام سومین مرحله افزایش 75 واحدی نرخ بهره در سال جاری به کانال 113 واحدی صعود کرد که این رقم رکورد شاخص دلار پس از سال 2002 بود. صعود شاخص دلار آمریکا هزینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کالایی را افزوده و باعث می‌شود تا نگهداری دلار نسبت به سرمایه‌‌گذاری ارجح شود. در حال حاضر نرخ بهره آمریکا به 3.25 درصد رسیده و فدرال رزرو پیش‌بینی افزایش نرخ بهره تا 4.6 درصد در سال آینده میلادی را دارد و احتمالا نرخ بهره تا سال 2024 نیز در همین سطح باقی بماند.

آلومینیوم در کف قیمت 17 ماهه

در معاملات آتی کامکس آلومینیوم با نرخ 2 هزار و 171 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کف قیمتی آن پس از آوریل 2021 بود. تصمیمات تهاجمی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌‌ترین دلایل عقب‌نشینی نرخ آلومینیوم در شرایطی است که بالا ماندن بهای انرژی در دنیا از رشد قیمتی این فلز حمایت می‌کند.

آخرین داده‌ها از بازار چین نیز نشان می‌دهد که واردات آلومینیوم این کشور در ماه اوت ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، البته همچنان میزان تولید در چین بالا بوده و این موضوع باعث شده تا موجودی این فلز در انبارهای چین نسبتا وضعیت مطلوبی داشته باشد. این در حالی است که کاهش تولید آلومینیوم در سایر نقاط دنیا و به خصوص اروپا باعث کاهش موجودی این فلز در انبارهای این مناطق شده است. چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینیوم در دنیا برای ماه اوت 3 میلیون و 510 هزار تن آلومینیوم تولید کرد که این رقم یک رکورد در تولید این محصول بود. بالا بودن موجودی این فلز در چین، در شرایطی که تقاضا نیز تحت فشار کاهشی افول فعالیت ساخت‌وساز قرار دارد، باعث می‌شود تا بهای این فلز تحت فشار کاهش قیمت باشد.

بهای فروش آلومینیوم در روز جمعه 23 سپتامبر در معاملات نقدی بورس فلزات لندن به 2 هزار و 153 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از مارس 2021 بود، به این ترتیب این فلز در معاملات با تحویل فوری در بورس فلزات لندن در کف قیمتی 18 ماهه قرار گرفت.

مس عقب نشست

فلز سرخ در معاملات آتی کامکس در روز 23 سپتامبر تا 3.37 دلار به ازای هر پوند عقب نشست که این رقم کمترین نرخ فروش آن در این بازار ظرف 2 ماه اخیر بود. ترس از بروز رکود اقتصادی در دنیا با تصمیمات فدرال رزرو مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی در بازار فلز سرخ بود. نااطمنیانی نسبت به آینده اقتصادی دنیا باعث شده تا فلز سرخ در وضعیت مطلوبی نباشد و ظرف هفته‌های اخیر در کف نوسان نرخ داشته باشد. این فلز در معاملات نقدی بورس فلزات لندن نیز در روز جمعه 23 سپتامبر با نرخ 7 هزار و 446 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم نیز کمترین نرخ فروش آن در این بازار پس از نیمه ژوئیه امسال بود.

اگرچه فلز سرخ نیز در کوتاه و میان مدت وضعیت مطلوبی ندارد، اما تحلیلگران نسبت به کاهش عرضه نسبت به تقاضا برای آن در بلند مدت هشدار داده و معتقدند این امر می‌تواند، زمینه صعود نرخ این فلز را مهیا کند.