به گزارش اکوایران؛ نماد ختوقا در حال حاضر  یکی از نماد های صنعت خودرو و قطعات بورس تهران است. این نماد ارزش بازاری نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان دارد. نماد ختوقا در روز معاملاتی 23 شهریور ماه با رشد 3.9 درصدی قیمت در معاملات روز همراه بوده است. نماد ختوقا علاوه بر یک نماد خودرویی، نمادی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود زیرا فعالیت اصلی این شرکت سرمایه گذاری در شرکت های ساخت خودرو و قطعات بوده اما در گروه خودرویی دسته بندی شده است. مجمع عمومی شرکت قطعات اتومبیل ایران در اواسط تیر ماه برگذار شد و به ازای هر سهم این شرکت 31 ریال سود نقدی به تصویب رسید. عملکرد مالی ختوقا در سال گذشته به نسبت سال 99 رشد داشته است. نوسان شدید بازار سرمایه در سال 99 نیز باعث نشد تا فعالیت این نماد در سال 1400 مثل سایر نماد های سرمایه گذاری در صنعت خودرو زیر سایه رشد بورس در آن سال قرار بگیرد. در سه ماهه سال جاری ختوقا توانسته 183 درصد سود خالص فصلی خود را افزایش دهد در حالی که تغییرات بهای تمام شده سرمایه گذاری های این شرکت در 5 ماهه اخیر صفر بوده است.

عملکرد مالی شرکت قطعات اتومبیل ایران از ابتدای سال 99

شرکت قطعات اتومبیل ایران در سال 1400 با توجه به این موضوع که درآمد های این مجموعه مستقیما تحت تأثیر روند بازار سرمایه است، عملکرد متناسبی را به ثبت رسانده است. سال 99 بورس تهران با بازدهی بی سابقه ای همراه بود و به همین دلیل شرکت های سرمایه گذاری توانستند تا با نوسان گیری مناسب از بازار سود خوبی کسب کنند و در نهایت عملکرد مالی اکثر این شرکت ها در سال 1400 ضعیف تر از سال 99 بوده است. اما ختوقا با رشد قابل توجهی  که سال 1400 در مجموع درآمد های عملیاتی خود به ثبت رساند، سود خالص خود را از 95.6 میلیارد تومان سال 99 با 101 درصد رشد به 192 میلیارد تومان رساند. شرکت قطعات اتومبیل ایران در سال 99 نزدیکبه 1.3 میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری ها به دست آورد اما در سال 1400 این سود کمتر از 14 میلیون تومان بوده است. درآمد سود سهام برای ختوقا در سال قبل 130 درصد بیشتر از سال 99 بوده، همچنین هزینه های عملیاتی ختوقا در سال 1400 افزایش 86 درصدی داشته است.

عملکرد مالی ختوقا سالانه06.24

برای تشخیص روند درآمدزایی و سودآوری خگستر، مقایسه عملکرد این شرکت در بهار امسال با بهار سال قبل نیز کمک کننده است. در سه ماهه ابتدایی سال جاری درآمد سود سهام رشد 897 درصدی به نسبت بهار 1400 داشته و از 891 میلیون تومان به 8.9 میلیارد تومان افزایش پیداکرده است. سایر درآمد های عملیاتی در بهار امسال 861 میلیون تومان رسیده که در بهار 1400 صفر بوده است. با توجه به رشد شاخص کل بازار در این فصل می توان این رشد ایجاد شده را نقطه قوت عملکرد بهار ختوقا دانست. هزینه های عملیاتی ختوقا در فصل بهار امسال کاهش 35 درصدی داشته است و از 5.8 میلیارد تومان به 3.8 میلیارد تومان رسیده است. افزایش درآمد سود سهام در کنار کاهش هزینه های عملیاتی منجر به رشد 183 درصدی سود خالص بهار 1401 به نسبت بهار 1400 شده است.

عملکرد مالی ختوقا سه ماهه06.24

مجمع عمومی شرکت قطعات اتومبیل ایران

سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۵۵۸ میلیارد تومان رسید. شرکت برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد. پروژه پی سی یو در حال برنامه نویسی است. میزان سرمایه گذاری پروژه ۵۷ میلیارد تومان است. نوسان نرخ دلار، کمبود مواد اولیه به ویژه فلزات، تداوم کرونا، تداوم تحریم ها، کمبود مناع مالی و نقدینگی  از موانع و متغیرهای پیشگیرانه به شمار می رود. گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران با استفاده از اهرم بدهی، میزان هزینه ها را تا حد چشمگیری کاهش داد. فروش ختوقا با 31 درصد رشد در سال 1400 روبه ر رو شد. در خصوص پذیرش شرکت مبدل خودرو پاک گفته شد اقدامات اولیه انجام شده و مشاوران در حال ارسال مدارک به فرابورس است و امیدواریم به سرعت در بازار سرمایه این شرکت پذیرش شود. اگزوز خودرو خراسان نیز دیگر شرکتی است که اماده ورود به بازار سرمایه است.میزان تولید کاتالیست شرکت در سال ۱۴۰۱ بستگی به میزان تولید ایران خودرو دارد ولی به طور کل مقرر شده ۴۵۰۰۰۰ کاتالیست تحویل شرکت ایران خودرو دهیم. سود سهام شرکت از این پس از سامانه سجام پرداخت خواهد شد. در زمینه کاتالیست سه سازنده فعال داریم که دوتای آنها بخش خصوصی است که استراتژی کاهش قیمت را برای گرفتن سهم بازار دارند. لذا الباقی شرکت ها مجبورند با روش های مختلف بهای تمام شده خود را کاهش دهند‌ که مجموعه ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. در پایان مجمع ختوقا به ازای هر سهم ۳۱ ریال سود نقدی تقسیم شد.

بازدهی ماهانه نماد ختوقا در 12 ماه اخیر

سهام ختوقا در اواسط تیرماه امسال به مجمع عمومی سالیانه رفت و با بازگشایی این نماد در 20 تیرماه یک گپ قیمتی در نمودار ختوقا به واسطه پرداخت سود نقدی ایجاد شد. برای مشخص شدن دقیق تر بازدهی قیمتی ختوقا، این معیار را به نسبت گپ قیمتی تعدیل کرده ایم. قیمت سهام ختوقا از سال گذشته با نوسانات زیادی همراه بوده است. نماد ختوقا یکی از نماد های صنعت خودرویی بورس تهران به شمار می رود که نوسانگیر های زیادی در روند قیمتی آن معامله می کنند. بازدهی شش ماهه دوم سال 1400 برای ختوقا به خوبی نشان دهنده حجم بالای تغییر روند های قیمت این سهم و نوسان بازدهی از مثبت 15 درصد در یک ماه به منفی 15 درصد در ماه بعد است. مجموع پاییز و زمستان سال گذشته برای سهامداران ختوقا رشد 9 درصدی را به دنبال داشت. اسفند، فروردین و اردیبهشت سه ماه در 12 ماه اخیر بودند که بازدهی مثبت متواریرا به دنبال داشتند و باعث رشد قیمت فابل تجهی برای این سهم بودند. شش ماهه امسال بیش از 23 درصد رشد قیمت در این سهم ایجاد شد که مجموع بازدهی دوازده ماه اخیر را تا 23 شهریور 1400 به 34.2 درصد می رساند. سهام ختوقا از سهام های مورد علاقه نوسان گیر های بازار سرمایه است و پیشنهاد می شود برای خرید فروش سهام این شرکت، روند تکنیکال نمودار آن را به دقت بررسی کنید.

بازدهی ختوقا06.24