به گزارش اکوایران، خمحور یکی از نماد های مؤثر بر شاخص صنعت خودرو و قطعات بورس تهران به شمار می رود. ارزش بازاری خمحور 2.5 هزار میلیارد تومان بوده و این نماد در روز معاملاتی 23 شهریور ماه با ورود پول حقیقی بی سابقه‌ای مواجه بوده است. قیمت سهام خمحور در معاملات روز 23 شهریور 5 درصد افزایش داشت و این سهم ورود پول حقیقی 8.45 میلیارد تومانی را تجربه کرده که مجموع خالص جریان پول حقیقی را برای خمحور در سه روز انتهای هفته به بیش از 13 میلیارد تومان رسانده است.

مجمع عمومی شرکت تولید محور خودرو در اواسط تیر ماه برگزار شد و با تصویب صورت های مالی به پایان رسید. این شرکت در سال 1400 به نسبت سال 99 کاهش سود خالص 30 درصدی داشته که از افت حاشیه سود ناخالص خمحور نشأت گرفته و این روند نزولی در سه ماهه سال جاری نیز ادامه داشته است.

قیمت گذاری دستوری و انحصار تقاضا، دو ترمز صنعت خودروسازی

شرکت تولید محور خودرو در سال های اخیر با مشکلی اساسی روبه‌رو بوده که در سال جاری نیز این مشکل بیش از پیش گریبان گیر این شرکت شده است. پایین بودن حاشیه سود ناخالص این شرکت باعث شده تا با وجود افزایش فروش، این شرکت نتواند سود خالص قابل توجهی را به دست آورد. این مشکل نه تنها برای خمحور، بلکه برای تمام شرکت های خودروسازی که درگیر قیمت گذاری دستوری و یا انحصار تقاضا هستند و نمی‌توانند محصولات خود را به قیمت اصولی آن در بازار عرضه کنند وجود دارد. برای مثال شرکت های ایران خودرو و سایپا به علت قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر نه تنها همان سود کم خمحور را نداشته اند، بلکه درگیر زیان بوده اند. عرضه خودرو در بورس کالا که در ماه اخیر اجرایی شده است می تواند آن بخش از خودروسازان که از قیمت گذاری دستوری ضربه می خورند را سودآور کند اما شرکت های ساخت قطعات مانند خمحور که انحصار تقاضا در بازار فروش منجر به نرخ پذیری از خریدار محصولاتشان می شود، هنوز درگیر پایین بودن حاشیه سود ناخالص هستند.

سودآوری خمحور06.23

عملکرد مالی شرکت تولید محور خودرو از ابتدای سال 99

محور خودرو در سال 1400 به نسبت سال 99 رشد درآمدی 82 درصدی داشته است. سود خالص خمحور در سال 1400 به دلیل افزایش 94 درصدی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی افت 31 درصدی داشته است. با وجود کاهش حاشیه سود ناخالص این شرکت، خمحور توانسته است با کاهش 41 درصدی هزینه های عملیاتی و 28 درصدی هزینه های مالی در کنار افزایش 97 درصدی خالص سایر درآمد ها و هزینه های خود، به سود آوری سال 1400 بهبود بخشد. هزینه مالیات برای خمحور در سال گذشته افزایش 70 درصدی به نسبت سال 99 داشت و در نهایت سود خالص سال 1400 از 31.3 میلیارد تومان سال 99 با کاهش 30 درصدی به 22 میلیارد تومان رسید.

عملکرد مالی سالانه خمحور06.23

صورت های مالی سه ماهه محور خودرو در سال جاری نشان دهنده رشد سود ناخالص و خالص این شرکت با وجود تداوم روند کاهشی در حاشیه سود ناخالص است. خمحور در بهار امسال به نسبت بهار 1400 با وجود افزایش 148 درصدی بهای تمام شده درآمد های عملیاتی، رشد 92 درصدی را در سود ناخالص تجربه کرده است. این شرکت در کنترل هزینه های خود عملکردی خوبی را نشان داده و در هزینه های عملیاتی و مالی خود به ترتیب کاهش 51 درصدی و 44 درصدی را به ثبت رسانده است. سود خالص بهار امسال برای خمحور به 1.23 میلیارد تومان رسیده و به نسبت زیان خالص 2.23 میلیارد تومانی بهار 1400 رشد 155 درصدی داشته است.

عملکرد مالی سه ماهه خمحور

فروش محصولات محور خودرو در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است. این شرکت در سال قبل 934.6 میلیارد تومان فروش داشته و متوسط فروش ماهانه خمحور کمتر از 78 میلیارد تومان بوده است. در 5 ماهه سال جاری متوسط فروش ماهانه خمحور بیش از 135 میلیارد تومان بوده که نشان از رشد 74 درصدی میانگین فروش تا ماه پنجم 1401 دارد. مجموع فروش 5 ماهه سال قبل برای خمحور 251.6 میلیارد تومان بوده که در 5 ماهه امسال این عدد با رشد 170 درصدی به 676.9 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به حاشیه سود ناخالص خمحور که از ابتدای سال 1400 کمتر از 5 دهم درصد بوده، نمی توان ارزش بنیادی بالایی را برای این رشد فروش درنظر گرفت. با این وجود در صورت افزایش حاشیه سود، این رشد فروش می تواند اثر زیادی بر صورت های مالی داشته باشد و از این لحاظ حائز اهمیت است. فروش ماهانه خمحور06.23 

بازدهی ماهانه نماد خمحور در 12 ماه اخیر

سهام خمحور در انتهای شهریور 1400، کف کانال صعودی که پس از برگذاری مجمع این نماد شکل گرفته بود را شکست و قیمت این سهم تا 10 آبان ماه افت 52 درصدی داشت. در روز 10 آبان سهام خمحور به حمایت قدرتمندی برخورد کرد و با ورود پول حقیقی قابل توجهی تغییر روند قیمتی داد. روند صعودی خمحور تا 20 آذر ماه ادامه داشت و بخش زیادی از افت قبلی خود را جبران کرد. با این اوصاف بازدهی پاییز سال 1400 برای خمحور منفی بود. زمستان 1400 مشابه پاییز نتوانست سود قیمتی برای سهام داران خمحور داشته باشد و این سهم تا 20 اسفند ماه در یک کانال نزولی قرار داشت. با نزدیک شدن به عید نوروز  سقف کانال نزولی خمحور شکسته شد و این سهام فروردین 1401 را صعودی آغاز کرد. قیمت سهام خمهور از ابتدای سال در یک کانال صعودی نوسان می کند و به همین دلیل در 5 ماه از 6 ماه گذشته بازدهی مثبت داشته است. در نهایت می توان بازدهی خمحور را در سال جاری شگفت انگیز دانست زیرا این سهم از ابتدای فروردین تا 23 شهریور ماه رشد 76.5 درصدی را در قیمت خود تجربه کرده است. با وجود بازدهی بالای خمحور در شش ماهه امسال، افت قیمت 46.4 درصدی پاییز و زمستان سال 1400 کاری تر بوده و بازدهی یکساله این سهام را تا 23 شهریور ماه 1401به منفی 5.3 درصد رسانده است.

بازدهی خمحور06.23