به گزارش اکوایران، نماد خگستر یکی از اصلی ترین و بزرگترین نماد های صنعت خودرو و قطعات بورس تهران است. این نماد در حال حاضر ارزش بازاری 12.4 هزار میلیارد تومان دارد. نماد خگستر در روز معاملاتی 22 شهریور ماه بیشترین تراکنش را در بین سهام های بورس تهران داشت و با رشد 4.78 درصدی قیمت در معاملات روز همراه بوده است. نماد خگستر علاوه بر یک نماد خودرویی، نمادی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود زیرا فعالیت اصلی این شرکت سرمایه گذاری در شرکت های ساخت خودرو و قطعات بوده اما در گروه خودرویی دسته بندی شده است. مجمع عمومی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در اواسط تیر ماه برگذار شد و به ازای هر سهم این شرکت 12 ریال سود نقدی به تصویب رسید. عملکرد مالی خگستر در سال گذشته به نسبت سال 99 افت داشته است که نشأت گرفته از نوسان شدید بازار سرمایه در سال 99 است. در سه ماهه سال جاری خگستر توانسته 673 درصد سود خالص فصلی خود را افزایش دهد در حالی که تغییرات بهای تمام شده سرمایه گذاری های این شرکت در 5 ماهه اخیر منفی بوده است.

عملکرد مالی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو از ابتدای سال 99

 در سال 1400 با توجه به این موضوع که درآمد های این مجموعه مستقیما تحت تأثیر روند بازار سرمایه است، عملکرد متناسبی را به ثبت رسانده است. سال 99 بورس تهران با بازدهی بی سابقه ای همراه بود و به همین دلیل شرکت های سرمایه گذاری توانستند تا با نوسان گیری مناسب از بازار سود خوبی کسب کنند و در نهایت عملکرد مالی اکثر این شرکت ها در سال 1400 ضعیف تر از سال 99 بوده است. گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در سال 99 بیش از هزار و 411 میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری ها به دست آورد اما در سال 1400 این سود تبدیل به زیان 19 میلیارد تومانی شد. درآمد سود سهام برای خگستر در سال قبل 22.3 درصد بیشتر از سال 99 بوده، همچنین هزینه های مالی خگستر در سال 1400 کاهش 99.8 درصدی داشته است. با وجود افزایش درآمد سود سهام و کاهش هزینه های مالی، سود خالص خگستر در سال 1400 افت 71.3 درصدی داشته و هزار و 118 میلیارد تومان کاهش یافته است.

عملکرد مالی سالانه خگستر06.22

برای تشخیص روند درآمدزایی و سودآوری خگستر، مقایسه عملکرد این شرکت در بهار امسال با بهار سال قبل مؤثر تر است. در سه ماهه ابتدایی سال جاری درآمد سود سهام رشد 300 درصدی به نسبت بهار 1400 داشته و از 6.9 میلیارد تومان به 27.6 میلیارد تومان افزایش پیداکرده است. زیان فروش سرمایه گذاری ها در بهار امسال از 200 میلیون تومان به 2.5 میلیارد تومان افزایش یافته که با توجه به رشد شاخص کل بازار در این فصل می توان این زیان ایجاد شده را ضعف عملکرد بهار خگستر دانست. هزینه های عملیاتی خگستر در فصل بهار امسال رشد 154 درصدی داشته است و از 5.1 میلیارد تومان به 12.9 میلیارد تومان رسیده است. با وجود افزایش هزینه های عملیاتی و زیان فروش سرمایه گذاری ها در فصل بهار، افزایش درآمد سود سهام منجر به رشد 673 درصدی سود خالص بهار 1401 به نسبت بهار 1400 شده است.

عملکرد ماهانه سه ماهه خگستر06.22

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در سال گذشته بهای تمام شده مجموع سرمایه گذاری های خود را 70 میلیارد تومان افزایش داد. این شرکت در 5 ماهه سال قبل با کاهش 19.7 میلیارد تومانی بهای تمام شده سرمایه گذاری های خود مواجه بود ولی در 5 ماهه امسال این عدد 31.7 میلیارد تومان کاهش در بهای تمام شده سرمایه گذاری های خگستر رخ داده است.

فروش ماهانه خگستر06.22

مجمع عمومی گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

 مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در اواسط تیر ماه برگذار شد. بیشترین سود را سرمایه گذاری سمند، ۴۲۰ میلیارد تومان در سال مالی مذکور کسب نموده است. مهرکام پارس و ریخته گری آلومینیوم از جمله شرکت های زیرمجموعه ای هستند که برنامه افزایش سرمایه برای آنها در نظر گرفته شده است. برای فروش بلوک ۱۱ درصدی گفته شد قیمت هنوز مشخص نشده است و در انتها اگر فروخته شود و نقدینگی به شرکت بیاید، بحث توسعه و طرح های زیر مجموعه و مباحث مالی و واسطه گری مالی در برنامه خگستر است. اگر واگذاری بلوک ایران خودرو انجام شود با توجه به بهای تمام شده می تواند منافع خوبی برای سهامداران داشته باشد. شرکت 1670 میلیارد تومان پروژه های در دسترس در شرکت های تابعه و عمدتا تولیدی دارد که بهره برداری از آنها سودآوری مناسبی در بر خواهد داشت. ارزشگذاری بلوک هنوز انجام نشده و خریدار آن مشخص نیست. هیچ جهت گیری خاصی درباره ی ارزیابی قیمت بلوک نداریم. افزایش درآمد عملیاتی حاصل از افزایش نرخ فروش محصولات به ساپکو و سایر مشتریان بوده است. 78 درصد محصولات جدید ایران خودرو از همین شرکت های زیرمجموعه تامین می شود. در پایان مجمع خگستر به ازای هر سهم 12 ریال سود تقسیمی تصویب شد.

بازدهی ماهانه تعدیل یافته نماد خگستر در 12 ماه اخیر

سهام خگستر در اواسط تیرماه امسال به مجمع عمومی سالیانه رفت و با بازگشایی این نماد در 20 تیرماه یک گپ قیمتی در نمودار خگستر به واسطه پرداخت سود نقدی ایجاد شد. برای مشخص شدن دقیق تر بازدهی قیمتی خگستر از این معیار را به نسبت گپ قیمتی تعدیل کرده ایم. قیمت سهام خگستر در سال گذشته از اواسط شهریور تا اواسط آبان در یک روند نزولی قرار داشت و بازدهی مهرماه این نماد را به منفی 13.3 درصد رساند اما از 10 آبان 1400 این روند نزولی شکسته شد و سهام خگستر تا انتهای آبان ماه رشد قیمت خوبی را تجربه کرد که عملکرد آبان ماه را برای این نماد به رشد 23.3 درصدی رساند. نماد خگستر در 4 ماه انتهایی سال قبل در یک کانل افقی نوسان می کرد و نوسان گیر های بازار از این موقعیت استفاده می کردند که منجر به پر تراکنش شدن این نماد در بین سهام های بازار می شد. با شروع سال 1401 قیمت این سهم رشد قابل توجهی را تجربه کرد به شکلی که در فروردین و اردیبهشت امسال بیش از 52 درصد رشد قیمت در این سهم ایجاد شد. از اواسط اردیبهشت ماه این نماد دوباره وارد نوسانات شد و در کانال افقی قرار گرفت. سهام خگستر از سهام های مورد علاقه نوسان گیر های بازار سرمایه است و پیشنهاد می شود برای خرید فروش سهام این شرکت، روند تکنیکال نمودار آن را به دقت بررسی کنید.

بازدهی خگستر06.22