شاخص شیمیایی‌ها همانند شاخص کل با یک الگوی هارمونیک مواجه شده است و در حال تکمیل این الگو است و بیش از یک سوم مسیر صعودی ماه‌های پیش خود را اصلاح کرده است و حالا روی میانگین 200 روزه خود قرار دارد.

البته شاخص کل نتوانست روی حمایت 200 روزه دوام بیاورد و با افت همراه شد اما حالا شاخص شیمیایی‌ها روی این محدوده قرار گرفته است.

این احتمال برای این صنعت وجود دارد که از منظر تکنیکالی بتواند روی حمایت 200 روزه خود یک الگوی کلاسیک ایجاد کند و این الگو را می‌توان به نام الگوی دو قلوی کف نامید. البته همه چیز احتمالات است و ما حالت های ممکن را بررسی می‌کنیم و به هیچ عنوان قصد سیگنال دهی و جهت دهی به بازار را نخواهیم داشت.

نمادهای پارس ، نوری بوعلی آریا و جم را می‌توان نمادهای بزرگ این گروه برشمرد و زاگرس و شخارک را نیز به این فهرست اضافه کرد.

شایعاتی در بازار در حال دست به دست شدن است که با بازار های جهانی به قیمت‌های انرژی برای فصل زمستان واکنش نشان می‌دهند و ممکن است برای شرکت‌های این گروه هم خوب باشد اما اگر باز دولت اقدام به تعیین قیمت هاب‌های اروپایی برای فروش خوراک به این صنعت نکند و نمونه سال گذشته زاگرس تکرار نشود و باز دولت دست به وضع عوارض و غیره برای فروش صادراتی شرکت‌ها نزند، مانند همان کاری که در ابتدای سال برای صنعت آهن و فولاد انجام داد جایی که بهای جهانی محصولات این گروه با افزایش قیمت به واسطه جنگ اوکراین رخ نمایی کرد اما با خود تحریمی شاهد اتفاقی بودیم که با مخالفین و موافقین زیادی همراه شد.

به هر حال ما از منظر تکنیکال به این صنعت نگاه می‌کنیم و حداقل انتظاری که برای ما وجود دارد حمایت در این محدوده‌ها است که در صورت افت به زیر سطوح حمایتی کار باز هم برای این صنعت سخت‌تر خواهد شد.

هر چقدر هم بررسی بنیادی یک سهم و صنعت را دقیق ارزیابی کنیم اما در انتها باید نیم نگاهی به نمودار داشت تا رفتار بازار نسبت به سهم و صنعت را ببنیم و هیجان خرید و فروش را پیدا کنیم.

اما نباید فراموش کرد که تنها چیزی که ثابت می‌ماند، تغییرات است.

بورس


همچنین بخوانید؛ 

گزارش پلتس از بازار آهن و فولاد؛ بازگشت سنگ‌آهن چین به مسیر رشد