شاخص بورس تهران طبق انتظارات افت کرد. مشاهده الگوی مثلث نزولی در بازار و به همراه شکست میانگین 200 روزه قیمتی شاخص و همچنین مشاهده الگوی هارمونیک در نمودار شاخص، در بازه زمانی طولانی‌تر همه نشانه‌هایی بودند که با دیدن آنها می‌شد افت روزهای اخیر را برای بازار پیش بینی کرد.. البته نباید از ابهامات بنیادی هم غافل شد چرا که بازار با دلایل بنیادی رشد و یا افت می‌کند و خود را در نمودارها و قیمت‌ها نشان می‌دهد.

به هر حال شاخص سطح حمایت 200 روزه را از دست داده است و برگشت به بالای این سطح ممکن است برای شاخص بسیار سخت باشد. در چنین شرایطی، یک خبر خوب بنیادی می‌تواند تمام متغیرها را تغییر دهد. اما چیزی که از نمودارها دیده می‌شود این است که بازار به دنبال رسیدن به هدف بعدی الگوی هامورنیک است و قصد دارد تا سطح 61 درصدی فیبوناچی یعنی حوالی یک میلیون 350 هزار واحدی افت کند و در این محدوده قیمتی تصمیم برای بازگشت و یا افت بیشتر را بگیرد.

در صورتی که بازار برای فردا یکشنبه 20 شهریور ماه مثبت باشد برای اهالی چارتیست ممکن است حکم پولبک به حمایت از دست رفته 200 روزه باشد و اینجا است که سطح حمایت از دست رفته تبدیل به مقاومت می‌شود تا ابتدایی‌ترین اصول تکنیکالی را یادآواری کند.

از سوی دیگر خط روند کانال فرضی هم خودش می‌تواند اثری جدا بر شاخص بگذارد. 

نرخ بهره بین بانکی نیز به عدد 21 درصد نزدیک می‌شود و برجام فعلا بی‌نتیجه است. دلار در بازار آزاد روی عدد 30 هزار تومان در حال کنترل شدن است و دلار نیمایی هم همچنان فاصله قیمتی خود با دلار بازار آزاد را کم می‌کند. بازدهی بازار از ابتدای سال به صفر نزدیک‌تر می‌شود و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا به اینجا رشد 38 درصدی را تجربه کرده است.

همه ابهامات و افت و خیزها در بازار ایجاد می‌شود تا هر روز مطمئن‌تر این کلمات را تکرار کنیم که تنها چیزی که ثابت می‌ماند، تغییرات است.

photo_2022-09-10_14-25-46