به گزارش اکوایران ، در معاملات روز شنبه نوردهم شهریور ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 15 هزار و 424 واحد افت کند و به رقم یک میلیون و 397 هزار و 432 واحد رسید. بدین ترتیب پس از 6 ماه به کانال 1.3 میلیونی بازگشت.

شاخص هم وزن بورس با افت 4 هزار و 756 واحدی در سطح 405 هزار و 569 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 137 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 981 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و 392 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 120 درصد افزایش داشته است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 55 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی)  و های‌وب (شرکت داده گستر عصر نوین) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد درازی اختصاص داشت. پس از درازی، نمادهای خکرمان، سمگا، کایزد و فنفت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

photo_2022-09-10_13-26-06

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «کچاد» و «حکشتی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «مبین»، «فسبزوار» و «شسپا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «توسن»، «سمگا» و «درازی» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، سمگا و درازی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

در معاملات امروز قیمت سهام تمامی نمادهای بانکی، معدنی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بازار افت کرده و این سه گروه بزرگ قرمزترین گروه‌ بازار سهام است.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 857 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 584 میلیارد تومان بود که 57  درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 726 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های بازار سهام

در معاملات شنبه 54 نماد صف خرید داشتند و 75 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 46 درصدی به 184 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش با افزایش 26 درصدی به 241 میلیارد تومان بالغ شد.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

نقشه بورس تهران 19 شهریور