به گزارش اکوایران؛ وتجارت یکی از مهم ترین نمادهای صنعت بانکداری بورس تهران به شمار می رود. این نماد از لحاظ ارزش بازاری سومین نماد صنعت بانکداری است و در تابلوی فرعی بازار اول بازار بورس قرار دارد. نماد وتجارت در ماه گذشته اطلاعیه های مهمی را در سامانه کدال منتشر کرده است.

صورت های مالی منتشر شده و گزارش های عملکرد ماهانه این نماد نوید بخش شرایط بنیادی مناسب بانک تجارت برای سهامداران آن هستند. مجمع بانک تجارت نیز در تیر ماه برگزار شد که در نهایت 20 ریال سود نقدی به ازای هر سهم مصوب شد. با وجود عملکرد مالی خوب این بانک در ماه های اخیر، سهام این بانک در 20 روز اخیر روند قیمتی نزولی به خود گرفته و با خروج جریان پول حقیقی مواجه است. این امر نشان می دهد ارزش بنیادی در این روزها نمی تواند در برابر اصلاح صنعت مقاومت کند و زمانی که صنایع روند قیمتی سهم را مشخص می کنند دیگر ارزش بنیادی سهم تأثیری بر معاملات ندارد.

مجمع عمومی بانک تجارت

مجمع عمومی عادی سالانه بانک تجارت با حضور۶۴ درصد از سهامداران و هئیت مدیره شرکت برگزار شد. سهم بانک در سپرده‌های ریالی؛ تا پایان بهمن به ۸.۷ درصد ارتقا داده و روند رشد ۴ ساله را طی کرده است. از نظر سپرده های جاری نیز در بخش تجاری، سال گذشته با ۸۰ درصد رشد نسبت به ۹۹ روبرو شده است.

سهم سپرده های جاری ریالی در میان پنج بانک بزرگ تجاری نیز ۲۲/۴ درصد بوده که افزایش داشته است. خالص درامد تسهیلات اعطایی و خدمات کارمزد در سال ۱۴۰۰ از نظر کارمزدی دو برابر و در بخش مربوط به درامد حاصل از تسهیلات اعطایی هم ۴۵ درصدی سود به ثبت رسیده. خالص سود حاصل از سرمایه گذاری ۵۶۲ درصد رشد داشته است. تغییر سود و زیان خالص به دلیل درامدهای متفرقه بانک بوده است.

ایجاد توازن در ترکیب مشتریان و افزایش سهم بانک در حوزه بانکداری خرد، اصناف و‌کسب و‌کارهای کوچک و متوسط در دستور کار قرار دارد. حرکت به سمت بانکداری نوین بسیار حایز اهمیت است، مولدسازی دارایی های غیرمولد از جمله اهداف بانک است. استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه نیز در دستور کار قرار گرفته است. نسبت کفایت سرمایه بانک تجارت در سال 1399 حدودا منفی 2 درصد بوده اما در سال 1400 ، با رشد هفت درصدی مثبت 5 درصد شده است. آخرین تجدید ارزیابی شرکت در سال 1397 بوده است و طبق قانون بانک تجارت هر پنج سال می تواند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داشته باشد. در سال 1402 در صورتی که معافیت مالیاتی افزایش سرمایه کماکان برقرار باشد ممکن است اقدام به افزایش سرمایه از این محل داشته باشند. شرکت به دلیل الزامات مربوط به نسبت کفایت سرمایه ابلاغی از بانک مرکزی وعدم امکان شناسایی سود تسعیر به عنوان سود قابل تقسیم، امکان تقسیم سود بیش از 10درصدی را ندارد. در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت به ازای هر سهم 20 ریال سود تقسیمی تصویب شد.

عملکرد مالی بانک تجارت در سه ماهه ابتدایی سال

بانک تجارت در صورت مالی منتشره خود، عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال را اطلاع رسانی کرد. طبق این اطلاعیه وتجارت در سامانه کدال، بانک تجارت در سه ماهه ابتدایی سال جاری 2 هزار و 877 میلیارد تومان خالص درآمد به دست امده از تسهیلات اعطایی داشت که به نسبت مدت مشابه در سال 1400 رشد 44.4 درصدی داشته است.

خالص درآمد کارمزدهای این بانک نیز رشد 75.63 درصدی را به نسبت سه ماهه ابتدایی سال قبل داشته است.خالص سود مبادلات ارزی نیز که در 3 ماهه سال قبل منفی بوده، در این 3 ماهه با رشد 440 درصدی به مثبت 531 میلیارد تومان رسیده است. با وجود رشد درآمد های این مجموعه مالی، هزینه های این بانک نیز رشد قابل توجهی داشته و هزینه های اداری و هزینه های مطالبات مشکوک الوصول به ترتیب رشد 36 درصدی و 441 درصدی داشته اند. با وجو افزایش هزینه ها، سود خالص بانک تجارت در این 3 ماهه به 160.3 میلیارد تومان رسیده که 89 درصد بیشتر از سود خالص 3 ماهه سال قبل است.

عملکرد مالی وتجارت06.16

درآمد ماهانه اعطای تسهیلات بانک تجارت از ابتدای سال 1400

درآمد اعطای تسهیلات به خاطر دربرگرفتن بخش اصلی درآمد های بانک ها در سال های اخیر، یک معیار مناسب برای مقایسه عملکرد ماهانه یک بانک به شمار می رود.

بانک تجارت در 5 ماه گذشته از سال جاری توانسته است 18 هزار و 751 میلیارد تومان درآمد اعطای تسهیلات به دست آورد. این عدد در 5 ماهه سال قبل 14 هزار و 760 میلیارد تومان بوده که نشان از رشد 27 درصدی درآمد تسهیلات بانک تجارت در سال جاری دارد. در مقایسه ماه به ماه درآمد تسهیلات این بانک رشد خوبی به نسبت عملکرد سال گذشته دیده می شود به شکلی که در تمام 5 ماهه گذشته از سال 1400، درآمد تسهیلات اعطایی بیشتر از ماه مشابه در سال قبل بوده و در فروردین ماه با افزایش 35.2 درصدی این معیار بیشترین رشد ماهانه به ثبت رسیده است.

درآمد ماهانه وتجارت06.16

جریان معاملات سهام وتجارت در 20 روز معاملاتی اخیر

سهام های بانکی بورس تهران در مرداد ماه رشد قابل توجهی را تجربه کردند. این رشد قیمتی به واسطه اخبار برجامی ایجاد شده بود و با کم تر شدن هیجانات بازار صف خرید های سهام های ریالی مانند بانکی ها فروکش کرد و روند اصلاحی شاخص صنعت بانکداری آغاز شد. در 15 روز ابتدایی شهریور ماه شاخص صنعت بانکداری افت تراز 4 درصدی داشت و سهام وتجارت نیز به تبع صنعت خود با شروع شهریور وارد روند اصلاحی شد. در 20 روز معاملاتی اخیر خالص جریان پول حقیقی و تجارت به منفی 20.5 میلیارد تومان رسیده است و این سهام از ابتدای شهریور ماه افت قیمت 18.5 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به عملکرد مالی مناسب بانک تجارت و روند رو به رشدی که در صورت های مالی این بانک دیده می شود، به عقیده تحلیل گران برای سرمایه گذاری بلند مدت در این رنج قیمتی انتخاب مناسبی است و توقع می رود در صورت برگشت شاخص صنعت بانکداری و انتشار اخبار مثبت جدید از مذاکرات احیای برجام، این نماد از نماد های برتر برای سرمایه گذاری در صنعت بانکداری با اهداف کوتاه مدت و میان مدت باشد.

بازدهی وتجارت06.16