به گزارش اکو ایران، روند سرعت افزایش در نقدینگی به نوعی تنزل پیدا کرده و در آذر ماه امسال به 34.5 درصد رسیده است. اما دسته بندی عوامل موثر بر نقدینگی در سمت مصارف به تازگی تا آبان ماه منتشر شده که نشان دهنده یک موضوع تورمی مهم است.

در این آمارها، بانک مرکزی با وقفه یک ماهه، به نوعی داده های هسته های تورم ساز کشور را منتشر می کند. این در حالی است که در هفته های اخیر، مرکز آمار نیز این داده ها را در آمارهای اخیر خود به اشتراک گذاشته است. در این داده ها مشاهده می شود سهم پول از نقدینگی به سطح بالایی رسیده است.

رکوردزنی در سهم پول از نقدینگی

در سمت مصارف نقدینگی، این شاخص عموما به دو دسته کلی پول و شبه پول تقسیم می شود. طبق دسته بندی های اقتصادی، آن سمت از مصارف نقدینگی که سریعتر نقد می شود در دسته پول قرار می گیرد. این دسته شامل اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده های دیداری است. در سمت مقابل هم شبه پول قرار دارد که سرعت نقدشوندگی در آن پایین تر است و دلالت بر سپرده های غیر دیداری دارد.

درهمین رابطه داده های مرکز آمار و بانک مرکزی در خصوص نیمه پاییز امسال نشان می دهد حجم نقدینگی در کشور برابر با 5 هزار و 806 همت بوده که سهم پول از آن در حدود هزار و 350 همت بوده است. در نتیجه نسبت پول به کل نقدینگی در کشور معادل با 23.25 درصد به دست می آید.

بررسی های آماری در روند این نسبت نشان از آن داشته که سهم پول از نقدینگی به رکورد خود در بازه «نه سال و نیمه» رسیده است. این رقم در اردیبهشت ماه سال 92 معادل با 23.4 درصد بوده و 0.2 واحد درصد بالاتر از میزان فعلی به ثبت رسیده بود.

در مقابل هم سهم شبه پول از نقدینگی برابر با 4 هزار و 456 همت بوده که تقریبا 76.75 درصد از کل نقدینگی آبان ماه بوده است. مسلما با رکورد زنی سهم پول، نسبت شبه پول به نقدینگی در کمترین سطح خود در این بازه قرار گرفته است. نکته مهم دیگر رکوردزنی رشد پول در آبان ماه امسال بوده است.

نقدینگی

رکوردزنی رشد نقطه ای پول درآبان 1401

پس از آنکه در شهریور ماه امسال، سهم پول رکورد مهمی را ثبت کرد در ادامه این سهم در نیمه پاییز رکورد خود را بالاتر برده و فراتر از 23 درصد قرار داد.

بررسی رشد حجم پول در آبان ماه نیز نشان می دهد حجم این شاخص مهم در اقتصاد کشور، 510 همت بیشتر شده و رشدی 60.8 درصدی را در طی دوزاده ماه منتهی به نیمه پاییز امسال داشته است؛ بیشترین رشد نقطه ای از ابتدای سال 1400 تاکنون.

این رشد در بعد ماهانه نزدیک به 5 درصد و نسبت به پایان سال قبل تقریبا 40 درصد بوده است.

آمارها نشان می دهند وضعیت پول در آبان ماه امسال شرایط خوبی ندارد. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان و تحلیل گران رشد این سهم از نقدینگی را امری خطرناک برای کشور قلمداد می کنند و معتقدند بار تورمی به مراتب بیشتری دارد. این عده معتقدند با رشد سهم پول از نقدینگی، در حقیق میل به نقدینه خواهی افراد رشد داشته که علامتی از رشد انتظارات تورمی افراد محسوب می شود. شاخصی که خود می تواند موجب رشد تورم در ماه های آتی شود. شاهد دیگر آن هم رشد نرخ دلار است که موجب شده تا دارایی ها به سمت بازارهایی که نقدشوندگی سریع تری دارند حرکت کند.

نقدینگی