به گزارش اکو ایران، نرخ بهره بین بانکی یک گام دیگر به جلو حرکت کرد اما آهسته. در بازار بین بانکی نرخ بهره به عنوان یک شاخص مهم شناخته می شود. شاخصی که می تواند هم دماسنجی از تورم در کشور باشد و هم تعیین کننده روند اقتصاد کلان.

بانک ها با بده بستان خود در بازار بین بانکی وقتی که دنبال رفع کسری های خود هستند، این متغیر را نیز تغییر می دهند. طبق اصول اقتصادی در بازارها، زمانی که منابع در بانک ها کمتر می شود، این نرخ هم مسیری صعودی پیدا می کند. اکنون برای دومین هفته متوالی نرخ بهره بالاتر از مرز 21 درصد قرار گرفته است.

دومین هفته متوالی 21 درصدی در نرخ بهره

بازار شبانه، محلی برای بده بستان کوتاه مدت میان نهادهای مالی است. بانک های دارای کسری در این بازار اقدام به استقراض از بانک های داری مازاد می کنند. این بده بستان همواره یک نرخ سود دارد که از سوی هر بانک تعیین می شود و البته در دامنه 14 تا 22 درصدی حرکت می کند. دامنه ای که تعیین کننده آن بانک مرکزی است. خود این نهادهم زمانی که بانک ها نتوانند در بازار بین بانکی نیاز خود را مرتفع سازند اعتبارات قاعده مند با نرخ سود 22 درصدی را در بازار تزریق می کند. 

نرخ سود موزون در بازارهای بین بانکی را نرخ بهره بین بانکی در این معاملات می دانند که به باور برخی روند مسیر پول و قیمت پول در هر هفته است.

اکنون برای دومین هفته متوالی، نرخ بهره بین بانکی فراتر از 21 درصد ثبت شده و از هفته قبل خود 0.02 واحد درصد بالاتر آمده است. طبق آمار رسمی بانک مرکزی در هفته منتهی به 7 دی ماه شاخص کلیدی اقتصاد ایران برابر با 21.03 درصد به ثبت رسید.

با اینکه رقم به دست آمده از معاملات بانک ها در بازار شبانه، در مرز نرخ سود هدف بانک مرکزی یعنی 21 درصد قرار دارد، اما نمی توان از مسیر صعودی آن غافل شد. چنانچه روند صعودی نرخ بهره ادامه دار بوده و گام های افزایش این شاخص بلند تر باشد می تواند تبعات مهم تری را در اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

نرخ سود