اکوایران: شوک سیاستی اخیر بانک مرکزی ژاپن می‌تواند با کاهش هزینه تهیه سوخت از خارج از کشور، به بهبود بحران تورم و انرژی این کشور کمک کند.

به گزارش بلومبرگ، تصمیم غافلگیرکننده هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، برای افزایش دامنه قیمت اوراق قرضه 10 ساله، باعث بزرگترین جهش یک روزه در ارزش ین در بیش از دو دهه گذشته شد. ین قوی‌تر به نفع تولیدکنندگان برق، واردکنندگان گاز و پالایشگاه‌های ژاپن خواهد بود که در ماه‌های اخیر با افزایش جهانی هزینه‌های سوخت و همچنین کاهش ارزش پول دست به گریبان بودند.

Capture

کاهش ارزش ین طی ماه‌های اخیر که در ماه اکتبر به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های واردات انرژی در ژاپن شده بود. این موضوع تلاش‌ها برای انبار کردن سوخت جهت جلوگیری از قطع گاز و برق را پیچیده کرده است. قیمت گاز طبیعی مایع بر حسب ین در دو سال گذشته بیش از چهار برابر شده است، در مقایسه با افزایش سه برابری قیمت گاز به دلار.

ویل سونگچیل یون، تحلیلگر ارشد بازار کالا می‌گوید: «در کوتاه مدت، افزایش ارزش ین به نفع پالایشگاه‌ها و واردکنندگان انرژی در ژاپن خواهد بود، چراکه هزینه‌های خرید نفت، گاز مایع و سایر سوخت‌هایی که عموماً با دلار آمریکا معامله می‌شوند را کاهش می‌دهد».

قیمت گاز طبیعی مایع در اوایل سال جاری -پس از تهاجم روسیه به اوکراین که بازارها را زیر و رو کرد- رکورد زد و باعث شد بسیاری از واردکنندگان ژاپنی خرید این سوخت را از بازار نقدی محدود کنند. حالا نیز که واردکنندگان انرژی انتظار تقویت بیشتر ین را دارند، ممکن است پیش از افزایش خریدهایشان تا مدتی دست نگه دارند.

هیروشی هاشیموتو، تحلیلگر موسسه اقتصاد انرژی ژاپن گفت: «کاهش سریع ارزش پول ژاپن در دوره چند ماهه اخیر، مطمئناً خرید گاز مایع و درنتیجه میزان انرژی در دسترس در ژاپن را کاهش داده است.

هزینه‌ قبض‌های برق در ژاپن در سال گذشته به شدت افزایش یافته است و این موضوع به افزایش تورم در ژاپن به بالاترین میزان در چهار دهه اخیر انجامیده است. دولت قرار از سال دیگر برای هزینه‌های برق خانوارها یارانه‌هایی اعمال کند.