به گزارش اکوایران؛ دیروز رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری خود درباره نرخ سود بانکی اظهار کرده بود که در کشور ما به مقوله نرخ سود به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده است به گونه‌ای که آخرین اصلاحات انجام شده در زمینه نرخ سود بانکی به سال‌های 95، 96 و اندکی هم در در سال 99 برمی‌گردد.

به گفته علی صالح آبادی، بانک مرکزی معتقد است باید از ابزار نرخ سود بانکی استفاده شود که این امر نیازمند تصویب در شورای پول و اعتبار است و بانک مرکزی همواره استفاده از ابزار نرخ سود بانکی را به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی دنبال کرده و پیشنهادات خود در این خصوص را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است.

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری دیروز، تصمیم گیری در زمینه مواردی مانند نرخ سود بانکی باید با مصوبه شورای پول و اعتبار انجام شود.

اظهارات صالح آبادی در حالی مطرح می‌شود که اکنون نرخ سود سالانه بانکی به صورت رسمی 16 درصد است. 

نرخ سود غیررسمی در بانک‌ها بسته به مبلغ سپرده بین 18 تا 21 درصد است و حتی شنیده می‌شود که برخی بانک‌ها به سپرده‌های با مبلغ بالا تا 23 درصد نیز سود پرداخت می‌کنند. 

برخی مشتریان نیز با بانک‌های خود برای دریافت سود بیشتر مذاکره می‌کنند. 

شنیده‌ها حاکیست بانک مرکزی در نظر دارد نرخ سود بانکی را حدود 5 درصد افزایش دهد که این موضوع در شورای پول و اعتبار نیز مطرح شده و احتمالا به زودی اعلام می‌شود.