به گزارش اکو ایران، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود به روند مثبت رشد اقتصادی کشور در سال جاری اشاره کرد. در صحبت هایی که او در مورد مسیر این شاخص در شش ماه نخست امسال ارائه کرد دو اتفاق مهم آماری به چشم می‌خورد.

نخست؛ رشد اقتصادی 3 درصدی سه ماهه

باتوجه به آماری که اخیراً صالح آبادی بیان کرده رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال براساس محاسبات بانک مرکزی برابر با 3.6 درصد بوده است.

بررسی شش ماهه این شاخص اما نشان می دهد در نیمه نخست امسال طبق آمارهایی که بانک مرکزی آن را استخراج کرده، ایران رشدی 3 درصدی را در اقتصاد خود تجربه کرده است. 

رشدی که به تفکیک بخش های مهم  نشان از مسیر مثبت تولید در تمام شاخه ها بوده است. با این وجود، مقایسه سرعت رشد اقتصادی کشور در این مدت با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد ضمن رشد تولید در تمام شاخه‌ها، اما در برخی بخش‌ها از سرعت رشد ایران کاسته شده است.

دوم؛ افت چشمگیر رشد اقتصادی ایران در بخش نفت

طبق داده‌های رئیس کل بانک مرکزی، کل رشد اقتصادی ایران در دوره شش ماه نخست سال گذشته برابر با 3.6 درصد بوده که در سال جاری 0.6 واحد درصد از آن کاسته شده است. بر اساس پیمایش آماری این مرکز همواه بررسی تولید ناخالص داخلی در کشور در 4 بخش مهم از سوی تولید مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات.

در همین خصوص در بخش های صنایع و معادن و بخش کشاورزی ایران در سال گذشته دستخوش افت شدید تولید بوده که در سال جاری این بخش ها مسیری مثبت را تجربه کرده و تولید در آن ها فزونی پیدا کرده است.

بنابر آمارهای بانک مرکزی رشد تولید کشاورزی در شش ماه نخست سال قبل برابر با منفی 2.4 درصد بوده که در موقعیت مشابه خود در سال جاری رشدی 1.1 درصدی را دارا بوده است.

در بخش صنایع و معادن نیز با وجود آن که در سال گذشته 1.5 درصد افت تولید داشته‌ایم، در سال جاری با رشد کارگاه های صنعتی در کشور، این بخش رشدی 3.8 درصدی را ثبت کرده و مسیری متفاوت با سال قبل را پیموده است. در دو بخش دیگر اما با وجود افزایش در تولید، سرعت رشد پایین تری نسبت به سال قبل به چشم می‌خورد.

در همین رابطه مطابق با آنچه بانک مرکزی در نماگرهای اقتصادی خود در سال های قبل منتشر کرده مشاهده می‌شود، رشد اقتصادی بخش نفت در نیمه نخست 1400 برابر با 20 درصد بوده و در سال جاری به 6.6 درصد رسیده است.

باوجود آنکه هنوز در این بخش رشد مطلوبی به چشم می خورد ولی سرعت این رشد نسبت به سال قبل افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در بخش خدمات نیز طبق گفته های صالح آبادی رشد تولید شش ماهه ایران برابر با 2.6 درصد در سال جاری بوده که البته در مقایسه با سال قبل خود 2.8 واحد درصد کمتر بوده است. این رشد در سال گذشته برابر با 5.4 درصد رقم خورده بود.

در نهایت مشاهده می شود ضمن آن که در سال جاری در تمام بخش ها تولید روندی مثبت داشته اما در برخی بخش‌ها مانند نفت و خدمات سرعت تولید پایین تر بوده و در نهایت موجب شده تا رشد اقتصادی شش ماهه ایران 0.6 واحد درصد پایین‌تر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته به ثبت برسد.

رشد اقتصادی