مهم ترین ابزار مورد دادو وستد در سه بازار مالی که در هفته مورد ارزیابی قرار می گیرد اوراق بدهی دولتی است. به طور کلی بانک ها و نهادهای تامین سرمایه مهمترین مشتریان خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه هستند. هر چه دولت اوراق بیشتری را در این بازا می فروشد درآمدزایی دولت نیز فراتر رفته و کسری بودجه با قدرت بهتری تامین می شود. روشی که برخی از اقتصاددانان آن را مسیری امن تر برای اقتصادایران تلقی می کنند. با رشد درآمد دولت در این بازار، احتمال برداشت از صندوق بانک مرکزی پایین تر آمده و در ادامه افزایش تورم از مسیر پایه پولی کمتر خواهد شد.

اما نکته مهم و اثرجانبی مهم دیگر این بازار مشارکت بانک ها و رشد دارایی اوراق در این نهادهای مالی است. به این معنا که بانک هایی که دارایی اوراقشان بیشتر باشد می توانند نیازهای نقدینگی خود را از طریق استقراض پول از بانک مرکزی در بازار باز و از مسیر دریافت اعتبارات قاعده مند برطرف کنند. بنابراین مهم ترین عامل در رونق بازارها بده بستان اوراق بدهی است. موضوعی که سه نرخ سود مهم در اقتصاد را تغییر داده و در نهایت موجب کاهش نامحسوس نرخ بهره بین بانکی شده است.

به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، بررسی روند نرخ سود در بازار های مالی سه هفته گذشته نشان می دهد در هیچکدام یک از بازار های مالی مورد بررسی در این مدت افزایشی رخ نداده است.

به طور کلی در هر هفته سه بازار مهم در اقتصاد مورد بررسی قرار می گیرد که از حیث های مختلف به یکدیگر وابسته بوده و از اهمیت بالایی در اقتصاد ایران برخوردار هستند.

در همین رابطه طبق داده های آماری منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مشاهده می شود دراین سه بازار وضعیت نرخ سود یا ثابت بوده یا روند نزولی نامحسوسی داشته است. یکی از مهم ترین این بازار ها بازار اولیه اوراق بدهی دولتی است.

روند نزولی نرخ سود موزون در بازار اولیه

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مهر ماه سطح اوراق بدهی دولتی جهشی قابل توجه پیدا کرده و بالاترین میزان را در ماه اول پاییز به ثبت رساند.

در این معاملات دولت اوراق خود را به مشتریان فروخته و درآمد کسب شده در این بازار را خرج تامین کسری بودجه می کند. هر چه اوراقی که دولت در این بازار می فروشد بیشتر باشد درآمدزایی دولت بالاتر آمده و احتمال رشد تورم از نگاه برخی تحلیل گران کمتر خواهد بود.

در همین رابطه رشد حجم اوراق بدهی دولتی در این بازار به شکلی بوده که باوجود خرید صفر بانک ها در این بازار اما سهم کل اوراق خریداری شده رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که نرخ سود اوراق بدهی دولتی روندی نزولی داشته و از سطح 22.29 درصد کاهشی 0.3 واحد درصدی به 22 درصد رسیده است.

اوراقی که بانک ها در اینن بازار خریداری می کنند در راستای استقراض نقدینگی از بانک مرکزی در بازار باز مورد معامله قرار می گیرد. 

ثبات تزریق پول در بازار باز مهر ماه

به طور کلی معاملات ثبت شده در بازار باز ماهیتی بلندمدت دارند. در این معاملات بانک ها اوراق را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز متناسب با نیاز بانکها و سیاست های کلان اقتصادی اقدام به پذیرش خرید از بانک ها می کند.

طبق داده ای بانک مرکزی در این هفته ها تزریق پول در بازار باز در ازاری خرید اوراق از بانک ها برابر با 70 هزار میلیارد تومان بوده و مسیری ثابت داشته است. 

در کنار روند ثابت تزریق پول در بازار باز نرخ سود تزریق پول نیز در نمرز 21 درصد قرار داشته و برای هفته های متوالی مهر ماه تغییری را ثبت نکرده است. این در حخالی است مه تنرخ بهره بینبانکی در این هفته ها مسیری نزولی داشته است.

روند نزولی نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی مهر ماه

نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته مهر ماه برابر با 20.86 درصد ثبت شده است. این نرخ نسبت به هفته قبل 0.03 واحد درصد کمتر شده و کاهشی نامحسوس را ثبت کرده است.

شاخص کلیدی اقتصاد ایران به شکل هفتگی در داده های بانک مرکزی تصویر می شود به صورت موزون در بازار شبانه به دست می آید. در این بازار بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد قرض پول می کنند که نرخ سود آن دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارد. 

روند معاملات در این بازار به گونه ای بوده که در هفته پایانی مهر ماه مسیر نرخ بهره کاهشی اندک را ثبت کرده است.

نرخ سود