دولت برای درآمدزایی امن‌تر خود در بازار اولیه دولتی می تواند اوراق بدهی را به مشتریان بفروشد. اوراق نقدی که به صورت هفتگی فروخته شده و از پایان خرداد ماه تا کنون ادامه داشته است.

براساس اطلاعات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی فروش هفتگی در این بازار اکنون به مرحله بیست و دوم خود رسیده است. طبق بررسی ها دو اتفاق مهمی که در هفته پایانی مهر ماه رخ داده دو نکته مهم داشته است. اولا بازار اولیه رونق پیدا کرده و فروش اوراق صعودی شده است. دوما، مشارکت بانک ها در بازار همچنان کم است. در همین رابطه برای چهارمین مرحله متوالی بانک ها هیچ اوراقی را از دولت خریداری نکرده اند و تمام اوراق فروخته شده در یک ماه اخیر از سوی بازار سرمایه بوده است؛ آن هم نه به صورت مستقیم بلکه از طریق پذیره نویسی.

درهمین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، در هفته های متوالی بازار اولیه مهر ماه روند تزریق پول پایین بوده اما در آخرین هفته این شاخص مسیری صعودی پیدا کرده است. 

در این بازار فعالان بازار پول و بازار سرمایه از دولت اوراق خریداری کرده و این نهاد نیز عایدی به دست آمده را در مسیر بهبود وضعیت درآمدزایی خود مصرف می کند. برخی از کارشناسان این نحوه درآمدزایی دولت را یکی از ایمن ترین راه های تامین کسری بودجه می دانند که با رشد آن احتمال افزایش تورم کمتر خواهد شد.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته منتهی به 25 مهر ماه نشان می دهد در این مقطع میزان خرید اوراق مشتریان از دولت برابر با تقریبا 2 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و از هفته های قبل بالاتر آمده است.

رکوردزنی اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مرداد

در آخرین هفته از ماه مهر 1401 به طور کلی درکشور 2 هزار و 490 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده است. این بالاترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی در دو ماه اخیر بوده است.

طبق بررسی ها تمامی اوراق خریداری شده در این مقطع در بازار سرمایه بوده و بخش اعظمی از آن به صورت پذیره نویسی فروخته شده است.

درهمین رابطه بررسی آماری داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مراحل متوالی حراچ نشان می دهد کل اوراق را به نحوی بورسی ها خریداری کرده و بانک ها برای چهارمین هفته متوالی هیچ مشارکتی را در این بازار ثبت نکرده اند. این در حالی است که دراولین ماه پاییز به صورت پی در پی وپژگی اوراق فروخته شده ثابت مانده است.

رکوردزنی اوراق فروخته شده در بازار اولیه

در هفته چهارم مهر ماه مانند سایر مقاطع حراج، در این ماه به طور کلی دو دسته اوراق در بازار اولیه عرضه شده است. اراد 112 و اراد 117 که یکی نرخ سود بالاتر و دیگری تاریخ سررسید کوتاه مدت تر دارد.

طبق داده های بانک مرکزی در این هفته اراد 112 نرخ سودی معادل با 22.29 درصد داشته و تاریخ سررسید آن تقریبا 3 ساله بوده و در مقابل اراد 117 با نرخ سود 21.8 درصدی تاریخ سررسید آن حدودا به مدت دوسال است.

با این حال در این هفته به طور کلی 190 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده و مابقی به صورت پذیره نویسی بوده است. به عبارت دیگر باز هم ویژگی اوراق عرضه شده در این بازار نتوانسته مشتریان برای خرید اوراق را راغب کند و در نهایت سطح بالایی از آن به صورت پذیره نویسی فروخته شده است.

اوراق بدهی دولتی