به گزارش اکو ایران، بخشی از تراکنش های بانکی کشور در سامانه شاپرک ثبت می شود . بانک مرکزی با راه اندازی این سامانه از سال ها قبل در نظر داشته تا به صورت مستمر بتواند بر پرداخت های الکترونیکی افزاد اشخاص و مغازه ها نظارت داشته باشد. 

در همین رابطه بررسی های آماری در بانک مرکزی نشان می دهد تراکنش های بانکی در مرداد ماه رشد بالایی داشته و ارز هر تراکنش روندی صعودی را ثبت کرده است.

تراکنش بانکی شاپرک

رشد 26 درصدی تراکنش های مرداد ماه

در میانه تابستان سال 1401، در حدود 676 هزار و 235 میلیارد تومان  تراکنش بانکی در کشور رخ داده که در مجموع تهران و استان ها بوده است.

این رقم در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی 26 درصدی داشته و از ماه قبل خود در حدود 3.7 واحد درصد بیشتر شده است.

در سال جاری بالاترین میزان رشد نقطه ای تراکنش های شاپرک در کشور به اردیبهشت تعلق داشته که برابر با 40 درصد به ثبت رسیده است. این موضوع می تواند در نتیجه رشد تورم در کشور نیز قلمداد شود.

این در حالی است که مرداد ماه رکورد دار رشد نقطه ای تعداد تراکنش ها در سال جاری بوده است.

تراکنش بانکی شاپرک

رکوردزنی رشد نقطه ای تعداد تراکنش ها در نیمه تابستان 1401

در نیمه تابستان تعداد تراکنش های شاپرک در کشور برابر با 3 میلیارد و 715 میلیون عدد بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی 17.53 درصد رشد داشته و رکورددار این شاخص در سال جاری قلمداد می شود.

نسبت ارزش تراکنش ها به تعداد آن به نوعی ارزش واحد هر کدام از تراکنش های بانکی ارزیابی شده که روند‌آن می تواند ارزش شاخص مهمی در اقتصاد کشور باشد.

ارزش 180 هزار تومانی هر تراکنش شاپرک در کشور

با توجه به رشد تورم در میانه بهار ارزش هر کدام از تراکنش های شاپرک در کشور روندی صعودی پیدا کرده و در خرداد ماه به 195 هزار تومان رسید. در ادامه با شروع تابستان و سرعت گیر تورمی در کشور ارزش هرکدام از تراکنش ها نیز نزولی شده و در مرز181  هزار تومان قرار گرفت. اکنون اما در مرداد ماه دوباره روند ارزش هر کدام از تراکنش ها شیب صعودی پیدا کرده و در سطح 182 هزار تومان ثبت شده است.

تراکنش بانکی شاپرک