به گزارش اکو ایران، روند معاملات اوراق بدهی دولتی در مرحله هجدهم طبق اعلام بانک مرکزی 5 هزار و 30 میلیارد تومان بوده که بخش مهمی از آن از طریق پذیره نویسی بورس انجام شده بود. این معاملات توسط بانک مرکزی در روز 29 شهریور ماه منتشر شد.

در روز بعد اما وزارت افتصاد و دارایی آمار جدیدی را از این بازار منتشر کرد که طی آن به فروش دوبرابری اوراق در این مرحله اشاره کرد.

این بازار به صورت هفتگی برگزار شده و هدف اصلی آن تامین کسری بودجه دولت از مسیری است که در آن تورم کمتری شکل می گیرد. دولت اوراق بدهی را در بازار اولیه به مشتریان عرضه کرده و این نهاد ها نیز متناسب با اوضاع مالی خود و ویژگی های اوراق عرضه شده در بازار اقدام به مشارکت در خرید می کنند. در این مرحله اوراق خریداری شده برابر با 10 هزار و 530 میلیارد تومان بوده است.

اوراق بدهی دولتی

آمار وزارت اقتصاد و دارایی از برگزاری حراج هجدهم 

در هفته منتهی به 30 شهریور ماه به طور کلی بانک ها و بورسیها مشارکت بالایی را در حراج ثبت کردند. در این مقطع اوراق خریداری شده از سوی بانک ها برابر با 2 هزار و 330 میلیارد تومان بوده است. تمامی خرید بانکی ها در این مرحله اوراق اراد 114 بوده که تاریخ سررسید آن 18 ماهه بوده و نرخ سود آن برابر با 21.59 درصد ثبت شده است.

نهادهای تامین سرمایه در این هفته اما 197 میلیارد تومان اوراق اراد 112 و اراد 114 خریداری کرده و مابقی را به صورت پذیره نویسی از دولت خریده اند.

طبق آمارهای وزارت اقتصاد و دارایی در این هفته اراد 113 اراد 115 و اراد 116 به صورت پذیره نویسی به نهادهای تامین سرمایه در بازار فروخته شده که تاریخ سررسید همگی آن ها شهریور 1406 است.

ارزش این اوراق در گزارش بانک مرکزی برابر با 2 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که در  روایت وزارت اقتصاد معادل با 8 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. یعنی 5 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر از آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است. احتمالا ریشه این تفاوت آماری انتشار دیر تر گزارش از سوی وازرت اقتصاد و گنجاندن معاملات روز 30 شهریور ماه در مرحله هجدهم بازار اولیه بوده است.

در انتها مجموع اوراق فروخته شده از سوی دولت در این هفته معادل با 10 هزار و 530 میلیارد تومان بوده که تقریبا 80 درصد اوراق عرضه شده در بازار بوده است.  برخی کارشناسان اعتقاد دارند رشد فروش اوراق از طریق پذیره نویسی برای نهاد های تامین سرمایه توام با دریافت کارمزد از سوی دولت بوده که این موضوع با دریافت نقدینگی بیشتر برای این نهاد ها همراه است. 

بررسی ها نشان می دهد بیشترین حجم حراج هفتگی سال 1401 در این مرحله به ثبت رسیده (چه در آمارهای بانک مرکزی و چه در وزارت اقتصاد) و از این حیث هفته پایانی شهریور ماه رکورددار تامین کسری بودجه از مسیری غیر تورمی است.

اوراق بدهی دولتی