نرخ سود در بازار های مالی از مهم ترین المان های مورد بررسی اقتصاد است. تغییرات نرخ ها رابرخی تحلیلگران مرتبط به یکدیگر می دانند و در ادامه این نوسانات را علامتی از تغییر شاخص های کلیدی کلان در اقتصاد می دانند. شاخصی که تفسیر های مختلف آن می تواند تبیینی از وضعیت تورمی در کشور باشد.

در همین خصوص آمارهای بانک مرکزی می گوید رفتار نرخ سود در بازارهای مالی هفته پایانی شهریور ماه نشان گرچند اتفاق مهم بوده است . در بازار اولیه که دولت در آن از مسیری امن درآمدزایی می کند در این هفته شاهد یک رکورد مهم بوده است. نرخ سود موثر در این معاملات دومین رکورد را در این مقطع داشته و در مرز 22 درصد قرار گرفته است.

اتفاق مهم دیگر رشد آرام نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر بوده که این شاخص را اکنون به قله یک ماهه رسانده است. رویدادی که برخی ریشه آن را تداوم کسری بانک ها می دانند.

درهمین خصوص به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند بررسی نرخ سود ها در هفته پایانی تابستان خبر از رفتار صعودی در بازارهای مالی داشته است. به طور کلی در هر هفته سه بازار مالی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در مهم ترین آن ها نرخ بهره بین بانکی با 0.13 واحد درصد مواجه شده است.

نرخ سود بالا در بازار اولیه دولتی پایان تابستان

در بازار اولیه دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها می فروشد. در آمدزایی دولت در این بازار را کارشناسان یکی از کم خطر ترین راه های تامین کسری بودجه می دانند. چرا که بدون تغییر در پایه پولی می تواند از رشد تورم جلوگیری کند. یا حداقل اثر افزایشی برآن نداشته باشد.

در همین خصوص رفتار بازیگران این بازار در هفته گذشته نشان می دهد در این مقطع بانک ها در حدود هزار و 500 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند که در نرخ های سود بالا بوده است. این خرید در نهایت منجر به آن شد که نرخ سود موثر در بازار برابر با 22 درصد محاسبه شده و دومین رکورد را در بازه برگزاری بازار اولیه در سال جاری ثبت کند.

این اتفاق را برخی ناشی از بهبود حال بانک ها در بازار می دانند. بانک های صاحب اوراق می توانند این برگه ها به بازار باز برده و با خرید و فروش با بانک مرکزی از این نهاد استقراض نقدینگی میان مدت کنند.

نرخ سود ثابت در بازار باز 

درعملیات بازار باز بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز بنابر صلاح دید خود هر آن چه بخواهد از بانک ها خریداری می کند. این معاملات تاریخ سررسید یک هفته ای و نرخ سود مشخصی دارد که بانک مرکزی تعیین کننده ان است. این نرخ از جهت معاملات بین بانکی می تواند بر نرخ بهره بین بانکی، شاخص کلیدی اقتصاد هم تاثیر گذار باشد.

در همین رابطه معاملات بازار باز در هفته های اخیر نشان می دهد نرخ سود بازار باز برابر با 21 درصد بود ه و تغییری را نسبت به هفته قبل ثبت نکرده است.

این در حالی بوده که در بازار بین بانکی نرخ سود رفتاری صعودی داشته است.

روند صعودی نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه

در بازار منتهی به 23 شهریور ماه اما نرخ بهره بین بانکی برابر با 20.93 درصد ثبت شده و نسبت به هفته قبل خود در حدود 0.13 واحد ردرصد بیشتر شده است.

این نرخ در بازار شبانه کشف می شود. معاملاتی که به صورت شبانه در جهت رفع کسری بانک ها برگزار شده و عرضه و تقاضای بانک ها در این معاملات تعیین کننده اصلی نرخ بهره بین بانکی خواهند بود.

این نرخ برای پنجمین هفته متوالی مسیری صعودی داشته و اکنون در بالاترین سطح یک ماهه قرار گرفته است. رفتار بانک مرکزی در این بازار به نوعی نشان می دهد این نهاد به صورت خاموش نرخ سود بین بانکی را در مرز 21 درصد هدفگذاری  کرده است.

برخی تحلیل گران رفتار صعودی نرخ سود بین بانکی ضمن ثبات مسیر نرخ در بازار باز را ناشی از کاهش عرضه یا انتظارات تورمی در نهادهای مالی می دانند.

نرخ سود