به گزارش اکو ایران، چندسالی است که بانک ها اوراق بدهی دولتی را بیشتر خرید و فروش می کنند. این اوراق در بازار اولیه فروخته می شود و هدفش تامین کسری دولت است. بانک ها هم در این بازار یک پای ثابت خرید از دولت هستند که البته میزان مشارکت آن ها نوسان قابل توجهی داشته است. 

به عنوان مثال در سال جاری هفده مرحله از حراج اوراق بدهی گذشته که در سه مرحله آن سهم خرید بانک ها صفر بوده و هیچ مشارکتی نداشته اند.

موضوع مهم دیگر در خرید اوراق از سوی بانک ها استفاده از آن در بازار باز است. نهادهای مالی ای که از این طریق صاحب اوراق می شوند می توانند در بازار باز آن را ریپو کرده و به صورت هفتگی مبلغ مشخصی را ازسوی بانک مرکزی با نرخ سود معلوم وتاریخ سررسید یک هفته ای استقراض کنند. با این حال آمار و ارقامی که در ماه های اخیر منتشر شد حاکی از آن بود که بانک ها در وضعیت کسری بدی قرار دارند که مانع از حضور پررنگ تر آن ها در بازار اوراق شده است. این در حالی است که آمار مرحله هفدهم حاکی از رشد مشارکت این دسته از مشتریان در بازار بوده است.

رکورد زنی سهم بانک ها در هفته های اخیر

به طور کلی در این هفته نهادهای مالی هزار و 580 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند که تقریبا 70 درصد کل معاملات بازار اولیه بوده است.

بررسی میزان خرید این دسته از مشتریان نشان میدهد این سومین رتبه بانک ها در سال جاری بوده و بالاترین سطح را در یک ماه و نیم گذشته داشته است.

در این هفته کلا 4 هزار و 930 میلیارد تومان اوراق برای فروش عرضه شده که بانکی ها 32 درصد آن را خریداری کرده و رکورد دیگری را ثبت کرده اند.

از سوی دیگر نرخ سود موزون برای مشارکت بانک ها نیز صعودی بوده است.

بازار باز

رکوردزنی نرخ سود موزون خرید بانکی ها 

در هفته اخیر نرخ سود موزون نهادهای مالی در خرید اوراق از دولت برابر با 21.87 درصد بوده است. دومین رکورد در سال 1401

نرخ سود موزون به طور کلی به نرخ سود اوراق و میزان مشارکت بانک ها وابسته است. زمانی که این شاخص رکورد می زند نشان می دهد حجم مشارکت و نرخ سود توامان روندی صعودی داشته و بانک ها مشارکت فعال تری را ثبت کرده اند.

در کنار این بازار عرضه اوراق پیشنهادی نهادهای مالی در بازار باز نیز از میزان 84 همت پایین تر آمده و به 80 همت رسید. این موضوع به معنای کاهش تقاضای بانک ها دربازارباز بوده است.

اما دو رفتاری که نهادهای مالی در دو بازار از خود برجای گذاشته اند حاکی از آن است که شرایط بانک هابهتر شده است. اما آیا در واقع چنین بوده است؟

ریشه بهبود وضع مالی بانک ها

شنیده های اکو ایران درخصوص وضعیت بانک ها در این هفته حاکی از دو اتفاق مهم است.

نخست برخی کارشناسان معتقدند انضباط مالی اخیر بانک مرکزی در خصوص بانک ها و کنترل رشد ترازنامه این نهادها را منضبط تر کرده و در نتیجه کسری بانکی روندی نزولی به خود گرفته است.

عامل دوم نیز می تواند به تزریق 6 هزار میلیاردی دولت به بانک ها متعلق باشد. آمارهای رسیده به اکو ایران نشان می دهد در اثر باز خرید دولت از بانک ها، دولت اوراقی که در سال های پیش به بانک ها فروخته و اکنون موعد سررسیدشان فرارسیده را دوباره از بانک ها خریداری کرده که ارزشی معادل با 6 هزار میلیارد تومان داشته است.

این موضوع نیز می تواند عامل دیگری باشد که در هفته های اخیر موجب بهبود وضعیت کسری در نهادهای مالی شده باشد.

بازار باز