به گزارش اکو ایران، صحبت از شاخص‌های کلیدی اقتصاد که می شود تورم خود را به عنوان یک شاخص های مهم مطرح می کند. متغیری که برنامه ریزی های کلان و اهداف کارگردانان سناریوهای مختلف اقتصادی کنترل آن در کنار بهبود سایر شرایط اقتصادی است.

اما برخی معتقدند رادار نمایشگر تورم در سیاست های پولی زودتر پدیدار می شود. به بیان دیگر این عده معتقدند تورم های بالا در ایران منشاء پولی دارد. یعنی افزایش شاخص هایی نظیر پایه پولی و نقدینگی است که با بزرگ تر کردن حجم پول، تورم را رشد می دهند.

بافرض قبول این ادعا، خوب است روند نقدینگی تا تیر ماه بررسی شود. درهمین خصوص بررسی رشد ماهانه نقدینگی در کشور نشان می دهد سرعت افزایش این شاخص در ابتدای تابستان امسال اندکی پایین آمده و در سطح 2.8 درصد قرار گرفته است. تیر آخرین مقطعی بوده که بانک مرکزی ترکیب نقدینگی را منتشر کرد. ترکیبی که بخشی از آن پول است یعنی پولی که دسترسی به آن ساده تر بوده و بخش دیگر شبه پول یعنی پولی که دسترسی به آن سخت تر است. تراکنش های بانکی می تواند ذیل این نام یعنی شبه پول قرار بگیرد. اکنون شاپرک، سامانه ای که بانک مرکزی هر ماه روندی را از وضعیت تراکنش های آن منتشر می کند یک قدم زودتر از نقدینگی منتشر شده و تاحدی می تواند دورنمایی از تورم میانه تابستان را تصویر کند. طبق تعاریف این متغیر از بخش های شبه پول به شمار می آید.

نقدینگی

حجم 676 همتی تراکنش های شاپرک در مرداد

درمرداد ماه امسال حجم کل تراکنش های اعلام شده در سامانه شاپرک برابر با 676 هزار و 235 میلیارد تومان بوده و از دوماه قبل خود کمتر شده است.

با این حال بررسی آمار و ارقام نشان می دهد حجم این تراکنش ها تا نیمه تابستان تقریبا هنوز در سطح بالایی قرار داشته است.

کاهش سرعت افت ماهانه شاپرک در میانه تابستان

بررسی رشد ماهانه این شاخص نشان می دهد در مرداد ماه افت تراکنش های شاپرک برابر با منفی 1.4 درصد بوده است. در حالی که این افت در تیرماه برابر با منفی 5.4 درصد ثبت شده بود و اکنون به میزان قابل توجهی از سرعت آن کاسته شده است. مقایسه آمار این تراکنش ها با روند ماهانه نقدینگی در کشور نشان می دهد به صورت ظاهری همبستگی معناداری میان این دو شاخص وجود داشته که از میانه سال گذشته تاکنون جدی تر نیز شده است. البته تغییرات این تراکنش ها در بخش شبه پول قرار دارد درحالیکه 22.5 درصد از نقدینگی را در این ماه پول تشکیل داده است.

در نهایت می توان گفت کاهش سرعت افت تراکنش های شاپرک به همراه بالاتربودن سهم پول از نقدینگی می تواند عاملی فزاینده در رشد ماهانه تورم در مرداد ماه بوده و انتظار رشد نقدینگی در این ماه را قوت بخشد. این در حالی است که البته برخی دیگر از تحلیل گران آماری، رشد منفی پیاپی در تراکنش ها را عاملی می دانند که ممکن است سرعت رشد نقدینگی را کنترل کرده و این شاخص را در اندازه رشد محدودی نگه دارد.

نقدینگی