به باور برخی کارشناسان مهم ترین عامل در شکل گیری رفتارهای گوناگون بازار های مالی در هفته سوم شهریور را می توان در کسری بالای نقدینگی بانک ها جستجو کرد. این نهاد های مالی در هر سه بازار مورد بررسی هفتگی فعالیت کرده و در هرکدام تاثیر قابل توجه خود را گذاشته اند. 

در همین رابطه در هفته منتهی به 16 شهریور ماه ضمن آن که نرخ سود ثابت مانده اما حجم معاملات کاهش محسوسی داشته که مهمترین بخش کاهشی به رفتار بانکها برمی گردد.

کاهش نقدینگی بانک ها اما بیشتر در بازار بین بانکی مشهود بوده که نرخ سود بین بانکی را به رکورد بالایی رسانده است.

به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصاد نیوز، روند نرخ سود در بازارهای مالی هفته های اخیر مسیری هماهنگ را ثبت نکرده است. در هر هفته به طور کلی نرخ سود در سه بازار علامتی از تغییر در بازار ها بوده که این نوسانات می توانند شاخصی از عملکرد سیاست های کلان پولی و تبیین وضعیت رونق یا رکود در هر بازار باشند.

در همین رابطه در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی که هدف اصلی آن تامین کسری بودجه دولت بوده روند نرخ سود تغییر چندانی را ثبت نکرده است.

ثبات نرخ سود موثر در بازار اولیه اوراق بدهی 

در هفته منتهی به 16 شهریور ماه حجم کل معاملات اوراق بدهی دولتی برابر با هزار و 300 میلیارد تومان بوده که از هفته قبل خود نزدیک به هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

در این بازار بانکی ها و بورسی ها به منظور تامین کسری بودجه در معاملات این بازار مشارکت کرده و با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق عرضه شده اقدام به خرید از دولت می کنند.

در همین رابطه باوجود آن که نرخ سود موثر روندی مشابه را با هفته قبل داشته اما مشارکت فعالان در این بازار کاهش محسوسی را به ثبت رسانده اند. این کاهش که بیشتر از ناحیه بانک ها بوده را برخی تحلیل گران ناشی از وضعیت بد نقدینگی در نهاد های مالی می دانند.

کاهش نرخ سود بازار باز در هفته سوم شهریور

در هفته منتهی به 15 شهریور ماه عملیات بازار باز در نزدیکی مرز 70 هزار میلیارد تومان ثابت ماند. بانک ها در این بازار اوراق خریدرای شده را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز متناسب با صلاحدید خود از بانک ها خرید می کند. 

آمارهای بانک مرکزی از این معاملات نشان می دهد با وجود ثبات بسط نقدینگی در این بازار اما نرخ سود معاملات کاهش قابل توجه پیدا کرد و از 21.21 درصد به 21 درصد رسید.

رکورد نرخ بهره بین بانکی در یک ماه اخیر

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 16 شهریور ماه به 20.8 درصد رسیده و از هفته قبل خود 0.06 واحد درصد بیشتر شد. این شاخص از اهیمت بالایی در اقتصاد ایران برخوردار بوده و به صورت هفتگی در بازار شبانه رصد می شود.

در بازار شبانه یا بازار بین بانکی نهادهای مالی دارای کسری می توانند نیازهای مالی خودرا از طریق بده بستان با نهادهای مالی دارای مازاد برطرف کنند. زمانی که عرضه منابع در این بازار کمتر می شود بانک ها به سراغ بانک مرکزی رفته که با نرخ 22 درصد (نرخ سود سقف) اقدام به تزریق پول در بازار می کند. 

در همین رابطه در هفته اخیر اعتبارات قاعده مند رکورد سال جاری را شکسته که نشان از سبقت تقاضا از عرضه در بازار داشته است. همین موضوع را می توان عامل عمده رشد نرخ بهره بین بانکی با وجود کاهش نرخ سود در بازار باز دانست.

نرخ سود