به گزارش اکو ایران، اداره اطلاعات انرژی امریکا امروز گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی را منتشر کرد. این گزارش با تحلیلی از وضعیت کلی بازار انرژی آغاز می‌شود و عدم قطعیت فعلی حاکم بر این بازار را به «تصمیمات تولیدی اوپک پلاس» و «سرعت بیش از حد انتظار تولیدکنندگان نفت و گاز امریکا» نسبت می‌دهد. 

 اداره اطلاعات انرژی نهادی وابسته به وزارت انرژی امریکا است که در سال ۱۹۷۴ در واکنش به بحران نفتی ۱۹۷۳ ایجاد شد. در این گزارش تصویر تولید حامل های مهم و قیمت آنها در فصل زمستان نیز بررسی شده است.

 

متن کامل گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا

 

متوسط قیمت برنت در اکتبر ۸۴ دلار به ازای هر بشکه بود که ۹ دلار در هر بشکه بالاتر از ماه قبل و ۴۳ دلار بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. در نتیجه کاهش مداوم ذخایر نفتی که در سه فصل نخست امسال معادل ۱.۹ میلیون بشکه در روز بوده است، قیمت نفت خام در طول سال گذشته رشد کرده است. 

به علاوه کاهش مداوم ذخایر، موضع اوپک در ماه اکتبر و همچنین در ۴ نوامبر در خصوص تغییر نکردن اهداف تولیدی قیمت ها را افزایش داد. ما انتظار داریم قیمت برنت در سال ۲۰۲۱ در همین حوالی باقی بماند و در فصل آخر امسال حدود ۸۲ دلار در هر بشکه باشد. برای سال ۲۰۲۲ انتظار افزایش تولید از اوپک پلاس، نفت از ذخایر کم‌تراوا در امریکا و دیگر کشورهای غیر اوپک داریم. انتظار داریم سرعت این افزایش تولید از سرعت کند مصرف جهانی نفت خام پیشی گرفته و قیمت برنت از سطح فعلی به ۷۲ دلار به ازای هر بشکه برسد. 

برآورد ما این است که در اکتبر امسال روزانه ۹۸.۹ میلیون بشکه نفت خام و سوخت مایع در جهان مصرف شده باشد. این ۴.۵ میلیون بشکه در روز بیشتر از اکتبر ۲۰۲۰ و روزانه ۱.۹ میلیون بشکه کمتر از اکتبر ۲۰۱۹ است. ما در پیش‌بینی مصرف نفت خام و سوخت مایع فصل چهارم ۲۰۲۱ تجدید نظر می‌کنیم. زیرا در بخش‌هایی از آسیا و اروپا نیروگاه‌های برقی از گاز طبیعی به سوخت مایع روی آورده‌اند.

وضعیتی که نتیجه افزایش قیمت گاز طبیعی در آسیا و اروپا است. پیش‌بینی می‌کنیم که مصرف جهانی نفت خام و سوخت مایع برای مابقی سال ۲۰۲۱ معادل ۹۷.۵ میلیون بشکه در روز بماند که ۱.۵ میلیون بشکه بالاتر از ۲۰۲۰ است. برآورد این است که این مقدار برای ۲۰۲۲ به ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. 

بهای متوسط بنزین ایالات متحده در اکتبر ۳.۲۹ دلار به ازای هر گالن بوده است. این بالاترین سطح متوسط ماهانه از سپتامبر ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. امریکا در اکتبر به طور متوسط ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد که از تولید روزانه ۱۰.۷ میلیون بشکه‌ای در سپتامبر بیشتر بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت خام امریکا به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز برسد. متوسط تولید سالانه طبق برآورد در ۲۰۲۱ به ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در ۲۰۲۲ با افزایش تولید از محل مخازن کم ترآوا تولید به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 

بهای گاز طبیعی در بازار هنری هاب در اکتبر به ۵.۵۱ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو رسید که از متوسط ۵.۱۶ دلار سپتامبر بالاتر است. این مقدار همچنین بالاتر از متوسط ۳.۲۵ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو در نیمه نخست ۲۰۲۱ است. افزایش قیمت گاز طبیعی بازتاب‌دهنده کاهش ذخایر ایالات متحده هست که به کمتر از متوسط ۵ ساله رسیده است. 

با وجود قیمت‌های بالا، تقاضا برای گاز طبیعی در نیروگاه‌های برقی هم‌چنان بالا است که در کنار تقاضای جهانی برای ال ان جی امریکا، فشار به قیمت گاز طبیعی را محدود کرده است. 

قیمت نقدی هنری هاب از نوامبر تا فوریه به طور متوسط ۵.۵۳ میلیون بی تی یو خواهد بود و به طور کلی تا سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد. این مقدار در سال بعد ۳.۹۳ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو می‌شود. برآورد می‌کنیم که افت ذخایر امریکا در این زمستان مشابه متوسط پنج ساله باشد و انتظار داریم این فاکتور در کنار افزایش صادرات گاز طبیعی امریکا و تولید نسبتا بدون تغییر در طول ماه مارس، بهای گاز طبیعی ایالات متحده را در سطح ماه‌های اخیر نگه دارد. 

به دلیل نااطمینانی تقاضای فصلی انتظار داریم بهای گاز طبیعی در طول ماه‌های پیش رو پرنوسان باشد و دمای زمستان را تعیین‌کننده اصلی تقاضا و قیمت گاز می‌دانیم.

برآورد می‌کنیم که صادرات ال ان جی امریکا در اکتبر به طور متوسط ۲۷۷ میلیون فوت مکعب باشد که ۸ میلیون فوت مکعب بالاتر از سپتامبر است. این موضوع از تفاوت شدید قیمت میان هنری هاب و قیمت‌های اسپات در اروپا و آسیا ناشی می‌شود. اواخر اکتبر صادرات ال ان جی از ترمینال کوو پوینت بعد از تعمیرات سالانه از صر گرفته می‌شود. پیش بینی می‌شود که صادرات ال ان جی امریکا در ۲۰۲۱ معادل ۵۰ درصد بیشتر از ۲۰۲۰ باشد. 

طبق برآورد ما صادرات ال ان جی در زمستان به ۳۱۱ میلیون فوت مکعب می‌رسد و تا مارچ ادامه می‌یابد. حجم بالای صادرات ال ان جی در طول ۲۰۲۲ نیز تداوم می‌یابد و به ۳۲۵ میلیون فوت مکعب می‌رسد که ۱۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. این برآورد بیانگر فرضیه ما است که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی همچنان بالا است و تاسیسات ال ان جی رو به افزایش است. 

ذخایر گاز طبیعی ایالات متحده در پایان اکتبر ۲۰۲۱ به ۱۰۱ میلیارد فوت مکعب رسید که از متوسط پنج ساله ۳ درصد کمتر است. در این تابستان تحت تاثیر مصرف زیاد برق به خاطر گرمای هوا و افزایش صادرات، تزریق به ذخایر زیر متوسط پنج ساله بوده است. با این حال در هفته‌های اخیر سطح ذخایر به سطح متوسط نزدیک‌تر شد چرا که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر تزریق به ذخایر افزایش یافت. انتظار داریم سطح ذخایر در زمستان به ۵۹۲ میلیون فوت مکعب برسد و در مارچ به ۴۵۳ میلیون فوت مکعب که ۴ درصد کمتر از متوسط ۲۰۲۱-۲۰۱۷ است. 

برآورد این است که تولید گاز خشک در امریکا در اکتبر به ۲ میلیارد و ۶۶۱ میلیون فوت مکعب برسد که نسبت به سپتامبر و نیمه اول ۲۰۲۱ رشد نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود تولید گاز خشک در ۲۰۲۱ به ۲ میلیارد و ۶۵۹ میلیون فوت مکعب و در ۲۰۲۲ به ۲ میلیارد و ۷۸۳ میلیون فوت مکعب برسد. پیشران این تولید قیمت‌های گاز طبیعی و نفت خام است که انتظار داریم در سطوحی باقی بماند که حفاری‌های کافی برای رشد تولید را حمایت کند. 

سهم گاز طبیعی از تولید برق در امریکا در ۲۰۲۱ معادل ۳۶ درصد و پیش‌بینی برای ۲۰۲۲ معادل ۳۵ درصد است که هر دو از سهم ۳۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ کمتر هستند. برآورد ما از سهم گاز طبیعی در واکنش به انتظار از افزایش قیمت گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش یافت و انتظار داریم این قیمت ۵.۱۲ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو باشد. همین رقم در سال ۲۰۲۰ معادل ۲.۳۹ دلار بوده است. به دنبال افزایش بیش از حد انتظار قیمت گاز طبیعی، پیش‌بینی از سهم زغال سنگ در نیروگاه‌ها از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۲ می‌رسد. 

در سال جدید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی وارد مدار می‌شوند که از مدار خارج شدن نیروگاه‌های آبی را جبران می‌کنند. سهم تجدید پذیر از تولید برق امریکا در ۲۰۲۱ معادل ۲۰ درصد خواهد بود که تقریبا مشابه سال قبل است. این رقم در ۲۰۲۲ به ۲۲ درصد می‌رسد. سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق امریکا از ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهد رسید. 

انتظار داریم مصرف زغال سنگ در بخش برق به ۸۰ میلیون تن کوچک یا ۱۸ درصد در ۲۰۲۱ برسد. صادرات زغال سنگ ایالات متحده در ۲۰۲۰ با ۲۹ درصد رشد روبرو شد. صادرات بالای امریکا نمایانگر افزایش تقاضای جهانی برای زغال سنگ به دنبال افزایش قیمت گاز طبیعی است. انتظار داریم صادرات در ۲۰۲۲ نسبتا بدون تغییر بماند. ذخایر زغال سنگ امریکا نیز با افت روبرو بوده‌اند. 

در سال  ۲۰۲۰ معادل ۱۴ گیگاوات نیروگاه بادی در امریکا نصب شد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۱۷.۱ گیگاوات برسد. این افزایش در ۲۰۲۲ معادل ۶.۹ گیگاوت خواهد بود. واحدهای بزرگ‌ خورشیدی در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۰.۵ گیگاوات رشد داشته است. پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۱ معادل ۱۵.۷ گیگاوات و برای ۲۰۲۲ معادل ۱۸.۲ گیگاوات خواهد بود. انتظار می‌رود در تگزاس افزایش قابل توجهی در نیروگاه‌های خورشیدی دیده شود. 

پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک با ۵.۸ گیگاوات رشد در ۲۰۲۱ و ۷.۸ گیگاوات رشد در ۲۰۲۲ روبرو شوند.

در سال ۲۰۲۰ انتشار کربن از محل انرژی در امریکا ۱۱ درصد کاهش یافت که نتیجه کاهش مصرف انرژی به دنبال کاهش فعالیت‌های اقتصادی و واکنش مصرف‌کننده نهایی به فراگیری کرونا بود. برآورد می‌کنیم که انتشار کربن در ۲۰۲۱ نزدیک به ۷ درصد از سطح ۲۰۲۰ افزایش یابد که نتیجه افزایش فعالیت‌های اقتصادی است. در سال ۲۰۲۲ نیز این انتشار ۱ درصد رشد خواهد کرد. انتشار کربن از محل زغال سنگ که در سال ۲۰۲۰ با ۱۹ درصد کاهش روبرو شده بود در سال ۲۰۲۱ با ۱۸ درصد افزایش مواجه شده و سپس در سال ۲۰۲۲ دوباره ۵ درصد کاهش خواهد یافت.