دو هفته پیش که در خصوص تکنیکال نفت صحبت می‌کردیم این احتمال وجود داشت که با توجه به اخبار و حواشی طلای سیاه، این کالا بخواهد یک الگوی مثلث افزایشی را تشکیل دهد.

همچنین گفته شد که «اصول تحلیل تکنیکال برای الگوهای کلاسیک این موضوع است که باید این الگو تشکیل شده باشد، تا بتوان در مورد آن صحبت کرد و این موضوع هنوز برای نفت صادق نیست و باید اجازه داد و دید که در هفته آینده کاری این بازار، آیا نفت می‌تواند از پس مقاومت 92 دلار خود بربیاید؟»

قیمت نفت با افت در طول دو هفته گذشته نشان داد که توان عبور از این مقاومت 92 دلاری را ندارد و بار دیگر با واکنش منفی در این محدوده مقاومتی مواجه شد و قیمت نفت تا کف 77 دلاری خود افت کرده است.

سطحی که چندی پیش در اواخر سپتامبر دیده شده بود. حالا دوباره قیمت نفت به این محدوده رسیده است و باید دید که آیا بازارهای جهانی باز هم برای کاهش قیمت نفت تلاش می‌کنند و یا بازار به دنبال خرید نفت در قیمت‌های بالاتری است؟

ساکسو بانک اعلام کرده است که: «قیمت نفت خام در این ماه در واکنش به کاهش تقاضا از سوی چین کاهش یافته است چرا که موارد ابتلا به کووید به رکورد 29 هزار و 411 نفری در آوریل نزدیک شده است و محدودیت‌های تردد در حال حاضر برای 48 شهر این کشور اعمال شده است».

اروپا هم اعلام کرده که در حال نهایی کردن سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه است و انتظار می‌رود این تحریم‌ها در پنجم دسامبر اعمال شود. اعضای اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن جزئیات این سقف هستند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این سقف ممکن است بین 60 تا 70 دلار در هر بشکه باشد. 

روسیه اعلام کرد که از فروش نفت به هر کشوری که از سقف حمایت کند خودداری می کند و به طور بالقوه عرضه را از بازار حذف می کند.

با این شرایط و در صورت از دست رفتن سطح حمایتی 77 دلاری نفت در طی روز های آینده ممکن است شاهد این موضوع باشیم که نفت تا سطح حمایتی بعدی تکنیکالی خود که در محدوده 62 دلاری قرار دارد افت کند. سطحی که آخرین بار در دسامبر 2021 دیده شده است.

نفت