به گزارش اکوایران، تا عصر سه شنبه و با شروع بازارهای معاملاتی نیویورک، معاملات آتی نفت خام آمریکا با نزدیک به 2 درصد افزایش به 85.50 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قرارداد برنت با 2 درصد افزایش به 90.60 دلار افزایش یافت.

گمانه زنی ها برای کاهش شدید عرضه توسط اوپک پلاس

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، روز چهارشنبه، اولین نشست حضوری در سال جاری را برگزار خواهند نمود. طبق گزارش‌ها، انتظار می‌رود که اعضای این سازمان در این نشست با کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ در موافقت نمایند. پس از کاهش 100 هزار بشکه یی در دور قبلی تصمیم گیری ها، این بزرگترین کاهش از زمان شروع همه گیری در ماه مارس سال 2020 خواهد بود.

چنین کاهشی در حالی صورت خواهد پذیرفت که بازار نفت در حال حاضر در یکی از فشرده ترین هماوردی های عرضه و تقاضایش بسر می برد. همچنان که ریکاوری پس از پایان همه گیری و تنش های ژئوپلتیک قیمت را به رکورد 130 دلار برگرداند ولی در نهایت نسبت به ماه جولای شاهد ریزش 40 درصدی آن هستیم که می تواند تصمیم اوپک پلاس را موجه جلوه دهد. علیرغم اینکه اقتصادهای پر مصرف از قیمت های پایین تر استقبال می کنند ولی کشورهای صادر کننده که عمدتا متکی به درآمدهای نفتی شان هستند مجبورند به ازای بازدهی از دست رفته اقتصادهایشان در اثر همه گیری ها روی نفت حساب کنند. در همین حال علاوه بر این نشست، بنظر میر سد که روسیه نیز قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی که سه ماه بیشتر از آن باقی نمانده است صادرات نفتی خود را به مقصدهای اروپایی کاهش دهد. در نتیجه این اقدامات می توان انتظار داشت که شاید ریزش های بیشتر نفت متوقف شود.

یکی دیگر از دلایل تصمیم احتمالی اوپک پلاس برای کاهش بیشتر عرضه می تواند مربوط به کاهش محسوس مشارکت سرمایه‌گذاران در بازار نفت باشد که موجب افت نقدینگی بازار و پایین آمدن قیمت‌ها گردیده است. چرا که این تصمیم در نهایت می تواند در جهت افزایش جذابیت نفت و تعجیل خریدارانی ‌شود که بدلیل سیاست های انقباضی تهاجمی فدرال رزرو ترجیح می داده اند بیشتر نگهدارنده ی دلار امریکا باشند.

کاهش ارزش دلار و رشد نفت

کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری را نیز که به افت دلار انجامیده نباید از نظر دور داشت. به دنبال کاهش بازدهی این اوراق طی هفته اخیر شاخص دلار از قله بیست ساله اش قدری پایین آمد که کمک کرد سایر دارایی هایی که بر حسب دلار قیمت می خورند گران تر شوند. شاخص دلار روز سه شنبه با 0.6 درصد کاهش به زیر 111 واحد رسید. این شاخص در هفته گذشته تا 114.78 واحد معامله شده بود.

به نظر می‌رسد که حرکت دلار و بازدهی تا حدی منعکس‌کننده آرامش بیشتر فعالان بازار بوده و برآمده از این نظر است که فدرال رزرو به پایان چرخه افزایش نرخ خود نزدیک‌تر می‌شود، انتظاراتی که توسط داده‌های ضعیف تولید ایالات متحده همسو است.

موسسه نفت آمریکا تخمین هفتگی موجودی خود را در اواخر جلسه معاملاتی روز سه شنبه منتشر خواهد کرد. ذخایر نفت خام برای پنج هفته متوالی از زمانی که روز کارگر پایان فصل رانندگی تابستانی را نشان داد، افزایش یافته است.

پس از اعلام هفته گذشته آلمان در مورد بسته 200 میلیارد یورویی که باعث اختلاف نظر در بین کشورهای اروپایی شد، وزرای دارایی منطقه یورو همچنان در تلاش هستند تا در مورد پاسخی واحد به بحران گاز طبیعی به توافق برسند،.

رویترز روز سه شنبه گزارش داد که کاخ سفید هرگونه ممنوعیت یا محدود کردن صادرات گاز طبیعی در زمستان را رد کرده است تا به کاهش کمبود انرژی در اروپا کمک کند. این هم می تواند عاملی باشد که به دولت های اروپایی برای رسیدن به یک موضع واحد تشویق نماید.