قیمت گاز طبیعی در اروپا برای چهارمین هفته کاهش یافت زیرا ذخایر فراوان LNG به کشورها کمک می‌کند تا قبل از شروع فصل سرما مخازن خود را پر کنند. اروپا در حال رقابت برای کاهش بحران انرژی بی‌سابقه‌ای است که ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و کاهش عرضه متعاقب آن پس از تحریم‌ها علیه مسکو است.

کشورهای سراسر منطقه اروپا در حال احتکار گاز و اتخاذ تدابیر اضطراری قبل از فصل زمستان هستند که در ماه های آینده در پیش دارند. سایت‌های ذخیره سازی گاز در این قاره سبز حدود 87 درصد پر هستند. بر اساس داده های ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، چهار محموله گاز طبیعی مایع دیگر ایالات متحده، در حال حرکت به سمت شمال غرب اروپا است که اروپا را به عنوان مقصد مشخص کردند که سه محموله در اوایل اکتبر به مقصد خواهد رسید.

با این حال، پس از کاهش عرضه مسکو به این قاره، بازار گاز اروپا همچنان نسبت به هرگونه اختلال احتمالی حساس است. سفارشات اولیه محموله گاز روسیه از گذرگاه گاز روسیه در اوکراین که جنگ زده است نشان می دهد که جریان ممکن است در روزهای آینده کاهش یابد. آلمان، بزرگترین مصرف کننده گاز منطقه، به دنبال تامین منابع بیشتر از امارات متحده عربی در روزهای آینده است که با سفر صدراعظم به امارات صورت خواهد پذیرفت.

و حالا روسیه اعلام کرده است از طریق شرگت گازپروم روسیه صادرات گاز به اروپا را از طریق اوکراین افزایش می¬دهد و این افزایش پس از وقفه بابت تعمیرات خطوط لوله نورد استریم انجام می¬شود . همچنین این شرکت اعلام نموده است که حدود ٤٢.٧ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را از طریق اوکراین به اروپا ارسال خواهد کرد.

این اتفاقات در حالی در حال وقع هستند که انتقادات زیادی به صحبت های اقای مرندی مشاوره تیم مذاکره کننده ایران مطرح می‌شود. گفته می‌شود که ایران با وجود داشتن دومین ذخیره گاز طبیعی و چهارمین ذخیره نفت دنیا، پس از گذشت سالها، هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی انرژی پیدا کند.

در حالی که در شهریور سال گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت، از کمبود گاز طبیعی در کشور خبر داده. اوجی گفت بود که در زمستان سال قبل ایران میانگین روزانه، ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز طبیعی داشته است، که وزارت نفت برای جبران کسری گاز طبیعی اقدام به قطع گاز طبیعی برخی واحدهای بزرگ صنعتی، از جمله پتروشیمی، سیمان و...، کرده است. صحبت های آقای مرندی و سایرین که گفته می شود ایران می‌تواند در حل بحران انرژی اروپا تاثیرگذار باشد، با واقعیت‌های بازار انرژی و ظرفیت فعلی این صنعت در تناقض است.

به هر حال قیمت نفت در اروپا در یک بازده یک ماهه با افت بیش از 27 درصدی همراه شده است و قیمت از (9.012USD/MMBtu) در 13 سپتامبر 2022 به (6.62USD/MMBtu) در 26 سپتامبر 2022  رسیده است. در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی در اروپا حوالی 26 سنت قیمت دارد.

گاز